قیمت دلار در بازار ارز ثانویه یا در صرافی ها؟! مسئله این است...

یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۷

با وجود تصمیمات جدیدی که درسیستم سامانه نیما گرفته شده است، از این به بعد "افراد حقیقی دارای ارز در خارج از کشور" و " شرکتهای دارای حواله ارزی" که دارایی ارزی آن ها به دلیل صادرات کالاها نباشد یا کارت های بازرگانی مانند شرکت های صادرکنندۀ خدمات و خدماتی ، می توانند ارز خود را در این سیستم جامع تجارت به صرافی‌ ها بفروشند.

هفته  زیادی است که از شروع کار بازار ثانویه ارز و همچنین وارد شدن رئیس جدید بانک مرکزی به سیستم به همراه بسته ارزی می گذرد ولی بازار ارز شاهد اتفاقات خوبی بوده است؛ از مهم ترین اتفاق های این تحولات، ایجاد آرامش نسبی بین معامله کننده های ارزی بوده است.

اما در حال حاضر فق ساختار سیستم نظم پیدا کرده است و رشد قیمت دلار و قیمت یورو نه تنها متوقف و ثابت نشده است بلکه سرعت گرفته و به مرز 14 هزار تومان است.

بازگشتن صرافی ها به چرخه و همچنین فعالیت تمام و کمال صادرکننده های پروتشیمی در بازار ثانویه و سامانه نیما از اقدام بسیار مفید و موثر در روند بازار بوده است فعالیت 100 درصدی صادرکنندگان پتروشیمی در بازار ثانویه و سامانه نیما را می توان از دیگر عوامل موثر در ایجاد روند فعلی در بازار دانست.

اما  موضوع قابل توجه که این روزها بیشتر مردم به دنبال آن هستند دو موضوع است، 

1: پیش بینی قیمت دلار در روزهای آینده که به درستی در مورد قیمت دلار برای شهریور پیش بینی شد.
2: علت فرق قیمتی بین نرخ ارز در صرافی ها و بازار ارز ثانویه که توانسته منحصر به فرد شده و شفافیت ارزی را فراهم کرده است، موضوعی که بسیار در مورد بازار ارز ثانویه مورد توجه است، خریداران آن می باشند که تولیدکنندگان هستند.

حال مهم ترین موضوعی که برای کارشناسان مطرح است محدودیت  خرید و فروش ارز در بازار ارز ثانویه است که ممکن است دوباره رخ دهد.

در حال حاضر باید منتظر ماند و دید تا با اجرایی شدن بسته جدید ارزی و نحوه‌ی عملکرد رییس جدید بانک مرکزی چگونه می تواند مانع از رشد قیمت دلار شود. 

 

صرافی ارکان - شرکت تضامنی صرافی عباسی و شرکا

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.