قیمت دلار به نرخ آزاد، قفلِ اصلی بازار ایران!!

پنجشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۷

در حال حاضر در روزهایی به سر می بریم که رشد قیمت نرخ ارز بیشتر از رشد قیمتی اجناس در داخل کشور بوده است، به گونه ای فرق این رشد 25 درصد می باشد.

بزارین یک حساب راحت انجام دهیم، الان قیمت دلار در حدود 9000 تومان می باشد، وقتی با این دلار کالایی خریداری می شود، معادل دلار 6000 تومانی می شود. حالا هنگامی که فروشنده کالای خود را بفروشد، این بار مجبور می شود برای تامین کالای مورد نیاز خود، جنسی با قیمت دلار 9 هزار تومان تهیه کند و این یعنی ضرر!

پس فروشند برای حفظ سود خود، اجناس خود را نمی فروشد.
این در حالیست که فروشندگان در مقایسه با سال گذشته که دلار همچنین رشد قیمتی بعد از فروش کالا نداشته است تنها 20 درصدِ پارسال قدرت خرید مجدد دارند و این یعنی کند شدن چرخۀ عرضه و تقاضا.
حال باز این مسئله جای تحلیل دارد که این نوسانات قیمت دلار در سال 97 باعث شده تا درآمد ارزی کشور 20 درصد سال 96 باشد! 

در حال حاضر، طبق تحلیل های روی کاغذ می شود نتیجه گرفت که تزریق ارز به اقتثاد کشور هم 20 درصد می باشد، در حالی که همه میتونیم حدس بزنیم که بیشتر از این درصد باشد، اما سوالی که مطرح می شود این است که دلار اضافی کجا می رود؟ این دلار جذب سیستم سفته بازی کشور می شود.

 بازار ایران در وضعیتی به سر می برد که نمی شود اسم آن را رکود گذاشت! چون در وضعیت رکود، فروشنده قصد فروش جنس خود را دارد اما خریدار همچین قصدی ندارد، اما وضعیت بازار ایران به این صورت است که خریدار جنس با قیمت دلار 6000 را نمیخواهد و فروشنده هم جنس با قیمت دلار 8000 تومانی خود را نمی فروشد تا موقع خرید مجدد ضرر کند. 

بازار ایران با نرخ آزاد قیمت دلار تمامن قفل کرده است!

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.