همبستگی بیت کوین و بازارهای کلان همچنان بالاست

پنجشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۱

همبستگی بیت کوین با بازارهای کلان در سال 2022 به بالاترین سطح خود رسید. این مساله باعث شد که قیمت بیت کوین و سایر رمزارزهای بازار کریپتو بسیار نزدیک به نوع حرکت بازار سهام و کالا بالا و پایین برود. پیش بینی‌هایی وجود داشت که حرکت بیت کوین از بازارهای اقتصادی کلان به مرور مجزا شود اما اطلاعات نشان میدهد که همبستگی همچنان بسیار بالاست. 

 

پیروی از بازار کلان

یکی از مهمترین مواردی که همبستگی قوی بیت کوین و بازار کلان را نشان میدهد طی اتفاقات مهم از جمله اعلام اطلاعات CPI است. آخرین عدد اعلامی CPI بالاتر از حد انتظار بود و بازار کریپتو نیز تقریبا بلافاصله به آن واکنش نشان داد.

در حال حاضر، همبستگی بین بیت کوین و اقتصاد کلان نزدیک سقف چند ساله است، همچنین همبستگی بیت کوین و بازار طلا. این مساله باعث میشود که بیت کوین و بازار کریپتو پشت سر بازارهای کلان مالی دیگر حرکت کند، علیرغم ماهیت غیر متمرکز این دارایی دیجیتال. 

 

 

اطلاعات نشان میدهد که همبستگی بین بازار سهام و بیت کوین طی ماه گذشته در حدود 0.7 باقی مانده، مانند شرایط ثبت شده بین آوریل تا ژوئن 2022. اگر تاریخ مجددا خود را تکرار کند، ممکن است مانند دفعه قبل این همبستگی با کاهش مواجه شود. 

 

پشت سر همبستگی بین بیت کوین و بازار سهام 

برای یک زمان طولانی، بیت کوین و بازار کریپتو قادر بودند تا مستقل از حرکت های بازار سهام رشد کنند. با این حال، بعد از دوره قرنطینه سال 2020 و با استقبال شرکت‌ها به این دارایی دیجیتال، این مساله شروع به تغییر نمود. 

 

 

طی 2 سال گذشته، شرکت‌ها ده‌ها هزار بیت کوین به سبد دارایی خود اضافه نموده‌اند، و شرکت میکرواستراتژی به تنهایی بیش از 130,000 بیت کوین هولد میکند. به همین دلیل، عملکرد این شرکت‌ها در بازار سهام شروع به تاثیر گذاری بر روی بیت کوین نمود.  پرداخت‌های محرک همچنین به سرمایه گذاران پول "رایگان" داد تا وارد بازار کنند، که باعث شد هر دو بازار به صورت همزان پامپ شود، و تقاطع شرکت‌ها با کریپتو کمک کرد که همبستگی باز هم بیشتر شود. 

حداقل برای کوتاه مدت، این مساله بدین معنی است که رصد کردن بازارهای کلان برای سرمایه گذاران بیت کوین مهم است. اصلاح نزولی هفته گذشته نتیجه تنظیم بازارهای کلان با قیمت پیش بینی شده در دومین هایک FOMC در ماه نوامبر بود. اگر FOMC (کمیته فدرال بازار آزاد) مجددا مشابه اعلام نرخ CPI عمل کند، سرمایه گذاران باید آماده یک ریزش دیگر در قیمت باشند. 

 

 

 

رفع مسئولیت: متن فوق توصیه مالی نیست و صرافی ارکان مسئولیتی در قبال متن خبر و تحلیل قیمت ندارد.

 

 

 

 

منبع: NewsBTC
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.