با کاهش قیمت دلار، کدام اجناس ارزان می‌شوند؟

شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۷

با کاهش قیمت دلار، کدام اجناس ارزان می‌شوند؟
در حالی که بازار ارز، نوسان نرخ ارز دلار را نمی‌توانست کنترل کند. از طرف دیگر، فروشندگان اجناس مختلف که اجناس خود را به واسطه ارز دلار وارد کشور می‌کردنند هم، ناگزیر بودند اجناس خود را نفروشند، تا قیمت دلار ثبات لازم را پیدا کند.
میثم دادخواه، کارشناس حوزه مخابرات و فناوری اطلاعات می‌گوید: با افزایش قیمت دلار کاملا طبیعی است که قیمت اجناسی هم که با ارز دلار وارد می‌شوند، گران شوند و براساس نرخ ارز دلار، قیمت گذاری شوند. اما نوسانات ناگهانی این ارز باعث شده که فروشندگان کسب و کار خود را تعطیل کنند و هیچ کالایی نفروشند، زیرا ممکن است دوباره نتوانند به همان اندازه کالای مورد نظر خود را وارد کنند؛ از آنجایی هم که فروشندگان خیلی حمایت نمی‌شوند، تعجبی ندارد که طبق سیاست‌های ارگان های بالا دست عمل کنند و به آن‌ها اعتماد کنند، لذا با نفروختن خود، تعادل چرخه‌ی عرضه و تقاضا را بهم می‌زنند و این چرخه ناقص می‌شود.
در این دوره‌ی گرانی قیمت دلار، بازار رایانه و موبایل بیشترین تغییرات قیمتی را داشتند.
سیاستی که فروشندگان اپل در خصوص فروش اجناس خود در پیش می‌گیرند به این صورت است که هیچ کالایی را تا قبل از ساعت ۱۲ از انبار خود خارج نمی‌کنند. بعد از ساعت ۱۲ با صرافی‌ ها تماس می‌گیرند و پس از اطلاع از قیمت دلار، قیمت اجناس خود را مشخص کرده و فروش را آغاز می‌کنند.
در حال حاضر این رفتار فروشندگان بازار موبایل و رایانه رفتاری عادی بوده و با کاهش قیمت دلار، انتظار کاهش قیمت این اجناس هم می‌رود؛ لازم به ذکر است که این موضوع تنها زمانی رخ می‌دهد که دوباره قیمت دلار به طور ناگهانی صعود نکند تا دوباره فروشندگان عرضه را قطع کرده و تقاضا را بی پاسخ بگذارند؛ موضوع قابل تامل دیگری که مطرح است، با توجه به اینکه کالاهای الکترونیکی زیادی به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند، از دلار ۴۲۰۰ تومانی نباید انتظار داشته باشیم که خیلی سریع باعث کاهش قیمت اجناس الکترونیکی و دیجیتالی حاضر در بازار رایانه و کامپیوتر شود!

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.