بیت کوین: تاثیر سفته بازی روی عوامل فاندامنتال

سه شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۱

عملکرد بیت کوین باعث پشیمانی تعداد زیادی از سرمایه گذاران در سال 2022 شده است. از ابتدای سال میلادی جاری، بیت کوین در یک محدوده رنج گیرافتاده است و حداکثر تا سقف 48,000$ رشد میکند. در ماه نوامبر 2021 رمزارزها کاملا یکه تازی میکردند و به نظر میرسید هیچ چیز نمیتواند آنها را متوقف کند. پس از آن طی یک سقوط شدید ارزش بیت کوین در حدود 50% کاهش پیدا کرد و به کمترین میزان طی 3 ماه گذشته رسید.

این مساله باعث شد سرمایه گذاران نسبت به بازار رمزارزها به طور کلی نگران شوند. آیا ریزش قیمت بیشتر خواهد بود یا از همینجا که هستیم بازیابی قیمت آغاز میشود؟ کمتر از 1 ماه گذشته امیدهایی برای بازیابی بیت کوین وجود داشت. در آن زمان سطوح 48k$ و 50k$ به نظر در دسترس بودند. با این حال قیمت به همان سرعت که رشد کرد، مجددا ریزش نمود. 

 

این سفته بازی است!

اما دلیل پشت این ریزش چیست؟ آیا بیت کوین از لحاظ فاندامنتال تضعیف شده یا دلیل آن سفته بازی (نوسان گیری) است؟ اطلاعات نشان میدهد که دلیل آن سفته بازی است. در نموداری که توسط Glassnode ارائه شده این موضوع مورد بررسی قرار میگیرد.

 

 

نسبت بین حجم آن‌چین و آف‌چین، که در واقع حجم اسپات و فیوچرز هست، نشان میدهد که قیمت بیت کوین توسط سفته بازی در صرافی‌ها دستخوش تغییر شده است. این مساله به این معنی است که علیرغم اینکه بیت کوین از لحاظ فاندامنتال قدرتمند است، اما حرکات قیمت در صرافی‌های رمزارزها اتفاق می‌افتد و به تنهایی در بلاکچین رقم نمیخورد. 

 

هیچ چیز خارج از روال عادی نیست

با این حال، یک محل نگرانی جریان خروجی بیت کوین در حال حاضر است. فضای کریپتو شاهد خروج 134 میلیون دلار سرمایه بود که بزرگترین خروج سرمایه هفتگی در سال 2022 محسوب میشود. 

دلار آمریکا در حال قدرت گرفتن در بازارهای جهانی است و هرچقدر پول بیشتری از این سرمایه ها خارج شود، دلار آمریکا قدرت بیشتری میگیرد.

 

 

با این حال، تمام دارایی ها در دنیای کریپتو شاهد خروج سرمایه نیستند. سولانا به تنهایی 3.7 میلیون دلار ورود سرمایه داشت و آلتکوین‌ها 5 میلیون دلار ورود سرمایه را ثبت نمودند. در نهایت، عدد سنگین خروج سرمایه 131 میلیون دلاری توسط بیت کوین ثبت شد. 

 

 

بر اساس شواهد تکنیکال، بیت کوین در نزدیکی محدوده حیاتی $39k-$41k معامله میشود (محدوده زرد رنگ). انتظار میرود بیت کوین همچنان به فاز رنج خود ادامه دهد، مگر اینکه یک خبر خاص بتواند باعث شروع رالی شود. اگر بیت کوین بخواهد رشد معناداری داشته باشد باید از محدوده $52k-54k$ با موفقیت عبور نماید (با رنگ آبی مشخص شده).

 

 

 

رفع مسئولیت: متن فوق توصیه مالی نیست و صرافی ارکان مسئولیتی در قبال متن خبر و تحلیل قیمت ندارد.

 

منبع: AMBCrypto
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.