بهترین روش های تشخیص طلا از بدل در خانه ! (تضمینی)

پنجشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۸

در این مقاله سعی داریم تا روش های تشخیص طلا از بدل در خانه را به طور کامل شرح دهیم.


همانطور که در مقاله‌ی راههای تشخیص طلای اصل از بدل عنوان کرده ایم، طلای اصل را از قلابی به راحتی می توان تشخیص داد، فقط کافیست بدانید که چگونه این کار را انجام دهید؟ در ادامه به بررسی این روش ها خواهیم پرداخت.

تشخیص طلا با سرکه

برای آنکه بفهمیم طلای شما اصل میباشد یا قلابی، آن را درون سرکه قرار دهید!

اگر بعد از ۳۰ دقیقه سیاه شد یعنی تقلبی و بدل می باشد، در غیر اینصورت طلای اصل است. سرکه به دلیل آن که خاصیت اسیدی دارد، با تخریب آبکاری در طلا قلابی باعث می گردد تا رنگ طلای تقلبی تیره شود و به راحتی شما متوجه شوید که قطعه طلا اصل میباشد یا قلابی؟

لازم به ذکر است که در این روش میتوان از سرکه سیب یا انگور هم استفاده کرد.


تشخیص طلا با وایتکس

برای اینکه بتوانید طلای اصل از فیک را در خانه تشخیص دهید، یکی از بهترین روش ها، تست آن با وایتکس می باشد!

برای این کار یک قطره وایتکس را روی طلا بریزیم در صورتی که طلا اصل باشد پس از واکنش، آن قسمت به رنگ سبز قهوه ای و یا قرمز در می آید، اما در صورتی که آن طلا قلابی و بدل باشد رنگ آن سیاه می‌شود و باعث آسیب به آن می شود. این روش علیرغم آسان و سریع بودن، خیلی توصیه نمی شود، چرا که به خود طلا آسیب می زند.


تشخیص طلا با آمونیاک

یکی از قابلیت هایی که آمونیاک دارد این می باشد که سطح همه فلزات به جز پلاتین این می تواند سیاه کند، در این صورت می‌توانید با آغشته کردن قطعه طلای خود به آمونیاک متوجه شوید که طلای شما اصل یا بدل می باشد.

تشخیص طلا با ید

برای اینکار کافیست مقداری ید روی سطح طلا بکشید، در صورتی که رد آن روی طلا باقی بماند، آن طلا فکر می باشد اما اگر رد آن از روی طلا پاک شود، آن طلا اصل است.


تشخیص طلا با نیتریک اسید

نیتریک اسید به نسبت وایتکس گزینه‌ی مناسب تری می باشد، روش تشخیص طلا با نیتریک اکسید به مانند روش تشخیص طلا با وایتکس می باشد، با این تفاوت که در این روش به طلا آسیب جدی وارد نمی‌شود.

تشخیص طلا با خش انداختن سکه

یک سکه مسی بردارید و با قطعه طلای خود روی آن خش بی‌اندازید. اگر طلای شما روی سکه خط انداخت یعنی طلای شما قلابی می باشد اما اگر روی سکه خش ننداخت، یعنی طلای شما اصل می‌باشد، چرا که طلای اصل بسیار نرم می باشد.

تشخیص طلا با کشیدن روی سرامیک

در این روش ساده کافیست طلای خود را بر روی یک ظرف سرامیکی یا کاشی سرامیکی بکشید، اگر خطی سیاه از خود به جای گذاشت یعنی طلایی شما قلابی می‌باشد اما اگر ردی زرد رنگ از خود بر روی سرامیک به جای گذاشت، یعنی طلای شما اصل است.

تشخیص طلا با آب

یکی از روش های بسیار ساده برای تشخیص طلا از بدل در خانه، تشخیص طلای اصل با آب می باشد!

برای این کار کافیست یک ظرف آب به عمق ۱۰ سانتیمتر و دمای بین ۱۵ الی ۴۰ درجه سانتیگراد انتخاب کنید.

سپس طلای خود را در آن رها کنیم اگر طلا مستقیم به ته ظرف رفت، یعنی طلا اصل می باشد، اما در صورتی که طلا در آب غوطه ور و شناور شد، یعنی طلا قلابی می باشد، همچنین طلای اصل در آب زنگ نمیزند و حتی تغییر رنگ هم نمیدهد، در صورتی که تغییر رنگ مشاهده کردید مطمئن باشید که طلای شما بدلی است.

تشخیص طلا با گاز گرفتن

در روش تشخیص طلا با خش اندازی سکه، عنوان کردیم که طلای اصل بسیار نرم می باشد، شاید برایتان جالب باشد که بدانید تست طلا با گاز گرفتن آن امکان پذیر است! شاید در رویدادهای ورزشی قهرمان های را دیده اید که مدال طلای خود را گاز میگیرند، این موضوع کاملاً درست می باشد و گاز گرفتن قطعه طلایی که اصل باشد، رد دندان های شما بر روی آن باقی می ماند!

صرافی ارکان
 

نظرات کاربران

خیلی به در بخوره مرسی از راهنمایی در پنجشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ :   ارسال پاسخ
مرسی

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.