آیا کاهش قیمت دلار ادامه دارد؟! (8 علت)

دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷

در روزهای اخیر، به طرز ناگهانی حالِ قیمت دلار خراب شد و حال ما خوب!


در هفته گذشته، نرخ دلار به طرز عجیبی روندیی صعودی به خود گرفته بود که  ناگهان خبرهایی با تیتر " کاهش شدید قیمت دلار " کل فضای محازی را پر کرد، به گونه ای که این خبر روند کاهشی قیمت دلار در روزهای بعدکاهش قیمت ارز در روزهای اخیر به گوش می رسید.

روز به روز در کانال های تلگرامی و سایت های مختلف، اعداد و ارقامی عجیب و غریب به مردم گزارش می شد و مردم را وادار می کرد از ترس متضرر شدن، دلار های خود را بفروشند.
در ابتدا به بررسی علت افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر بپردازیم که در دوهفته گذشته با افزایش قیمت دلار مواجه شدیم.

جو روانی مردم : شاید یکی از مهم ترین دلایل افزایش قیمت دلار و در عین حال، کاهش قیمت دلار را جو روانی دانست که در برهه های مختلف تاثیر بسیار هم بر افزایش قیمت دلار و هم بر کاهش نرخ دلار داشته  که باعث شد کمر قیمت دلار بشکند. 

در روزهایی که همه در جستجو پیش بینی قیمت دلار در یک ماه آینده بودند و سعی داشتند در این نوسانات نرخ دلار آمریکا، صعودی به جیب بزنند، ناگهان در طی 1 هفته، قیمت دلار به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرد، به گونه ای که از قیمت 14 تومان به قیمت 20 تومان رسید! 

از آنجایی که خیلی از ماها بیشتر وقت خود را در فضای مجازی میگذارنیم، در شبکه های مجازی به راحتی می توانستیم نوسان قیمت دلار آمریکا را رصد کنیم، چرا که به دغدغۀ اصلی خیلی از مردم تبدیل شده بود؛ حال بستری مناسب برای افرادی که کانال های مختلف در شبکه های مجازی داشتند فراهم شد تا مردم را مورد هدف قرار دهند.

در ابتدا یکسری از این فراد قیمت دلار را به صورت لحظه ای محاوره می کردند که روند خیلی خوبی بوده وهیچ مشکلی در کار ایجاد نمی کرد.

اما با گذشت زمان افرادی با هدف های مالی یا هدف های دیگر برای جذب کاربر بیشتر و اعضای بیشتر در کانال های خود قیمت هایی غیرواقعی و بیشتر از قیمت واقعی دلار را منتشر می کردند.

کاهش شدید قیمت دلار در روزهای اخیرقیمت خرید و فروش دلار در بازار ارز یک نرخ نبوده و همچنین سرعت نوسان قیمت دلار به طور لحظه ای نبوده، اما این کانال ها که رسالت خود را گزارش لحظه ای قیمت دلار می دانستند، قیمت هایی فراتز از قیمت واقعی دلار را منتشر می کردند و برا ی اینکه کاربر را وارد کنند تا به دفعات بیشتری کانال آن ها را چک کند، قیمت های غیر واقعی را با سرعت بیشتری منتشر می کردند! 

تصور کنید قیمت ارز هر 7 ساعت تغییر می کرد اما این افراد قیمت ارز را هر 1 ساعت با تفاوت های فاحش منتشر می کردند!
در این بین :

  1.  افرادی که قصد خرید دلار را دارند موجاب می شوند که سریعتر برای خرید قیمت دلار اقدام کنند.
  2.  افرادی که قبلاً دلار خریده اند، بیشتر مشتاق می شوند تا باز هم دلار تهیه کنند تا سود کل خود را افزایش دهند.
  3.  افرادی هم که اصلا قصد خرید دلار را نداشتند با این سرعت رشدی که گزارش می شود، وسوسه می شوند برای خرید دلار اقدام کنند و دربه‌در دنبال مطمئن ترین و بهترین صرافی ها بگردند.
  4.  در مقابل، افرادی که قصد فروش دلار‌های خود را داشتند، دست نگه می دارند تا سود بیشتری کنند و نتیجه می شود که همه در نقش خریدار ظاهر می شوند در صورتی که هیچکس فروشنده نیست!

حال افرادی که برای خرید دلار اقدام می کنند، وقتی به بازار ارز می روند، فرض کنید توقع خرید دلار 15000 تومانی که در شبکه های مجازی منتشر شده است را دارند، در صورتی که ممکن است قیمت واقعی دلار 13000 تومان باشد، حال دلالان و سوداگران این فرصت را غنیمت می شمارند و دلارهای خود را که می خواستند به سختی 14000 تومان بفروشند، حال به راحتی 15000 تومان می فروشند و به همین راحتی با جو روانی ایجاد شده، به افزایش قیمت دلار دامن می زنند.

اقدام اخیری که برای مقابله با افراد منتشر کننده اخبار غلط پیرامون قیمت دلار صورت گرفت، در بلند مدت تاثیر خوبی خواهد گذاشت به شرطی که این روند ادامه دار باشد.

 

علت کاهش قیمت دلار در روزهای اخیر

پس از بررسی عامل جو روانی حاکم بر مردم که هم بر افزایش قیمت دلار و هم بر کاهش شدید قیمت دلار تاثیر داشته، به بررسی علت کاهش قیمت دلار در روزهای اخیر بپردازیم:

علت کاهش قیمت دلار در روزهای اخیر1- شروع مرحله های عملی انجام توافق های ایران و اروپا برای ادامه همکاری های اقتصادی و معامله ها و مبادلات بانکی ؛ براساس این توافق، گردش پول از طرف اروپا به ایران از سمت و سوی جدیدی به ایران منتقل می شود.

2- افزایش قیمت جهانی نفت باعث تقویت پول ایران به عنوان یکی از صادرکنندگان نفت شده است، خصوصاً که انتظار می رود فروش نفت ایران به اروپا ادامه یابد و پول آن به ایران برگردد.

3- پیش بینی هایی که تصویب شدن FATF در مجلس شورای اسلامی را خبر می دهند، این موضوع موانع مبادلات بانکی ایران را کم می کند.

4- پیش بینی های غلط یا گاهاً مبالغه آمیز رسانه ها در مورد پشت پرده افزایش قیمت دلار با در نظر گرفتن منافع شخصی، همچنین اعلام قوه قضائیه به این صورت که با این کانال ها و موارد برخورد شدید می شود که التهابات را کاهش داد.

5– منتشر شدن خبرهایی درباره تصمیم های جدید دولت برای مدیریت دوبارۀ بازار ارز .

6- ادامۀ عرضه ارز دولتی برای انجام واردات و تعهد عملی دولت در این زمینه که بیشتر از 98% ارز در این جهت استفاده می شود.

7– تمام شدن تابستان و سفرهای تابستانی.

8- وضعیت جدید بورس که موجب افزایش سرمایه گذارها برای فعالیت و سرمایه گذاری در آن شده است.

 


برنامه دولت برای کاهش قیمت دلاراما برنامه دولت برای کاهش قیمت دلار ؟

با عنوان همه‌ی این عوامل که بخشی از احتمالات را به خود اختصاص می دهد، بعید به نظر نمی رسد که فاکتورهای دیگری هم در این مورد موثر بوده و بر کاهش قیمت ارز تاثیر خود را گذاشته اند.

اخیرا خبری که به اشتباه از سوی یکی از خبرگزاری ها منتشر شد باعث ایجاد شایعات و جو روانی شد تا قیمت دلار کمی افزایش پیدا کند، خبری که می گفت: خرید و فروش ارز به جز در محل صرافی ها، عملی غیرقانونی و ممنوع است! البته این خبر را بعد از مدتی تکذیب شد، چرا که صحت آن تایید نشده بود.

با همۀ این تفاسیر جو روانی که به وسیله رسانه ایجاد می شود به سرعت تاثیر خود را برا خیلی از موارد و موضوعات می گذارد از جمله، قیمت دلار اما بخش عظیم دیگری که تعیین کننده وضعیت قیمت دلار امروز و فردای ما می باشد به عملکرد و روکرد های مختلف دولت در برهه های زمانی مختلف برمی‌گردد و اینکه چگونه و با چه تاکتیکی بخواهد قیمت دلار را کنتزل و هدایت کند.

 

صرافی ارکان

 

 

 

نظرات کاربران

بهرام در چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷ :   ارسال پاسخ
تحلیل دوستمون کاملا منطقی و واقعی است و احتمال کاهش قیمت دلار تا کانال 8هزار تومان و یا کمتر نیز پیش بینی می شود.
اگر کانال مالی اتحادیه اروپا هم باز بشه که قیمت تک نرخی و به کانال 5هزار تومان خواهد برگشت.
و از همه مهمتر تقاضا برای خرید دلار در بین مردم هم بشدت کاهشی شده و هیچ کس برای خرید تمایلی ندارد.

vahid در پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۷ :   ارسال پاسخ
بنظر من دلار رو ۲۰ تومن تا عید ثابت میشه

ابراهیم در یکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ :   ارسال پاسخ
سلام
فکر نمی کنم قیمت دلار بیاد پایین
اگر دولت توافق سیاسی با امریکا نداشته باشد
ممکنه فنر دلار دوباره در بره

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.