3 علت اصلی افزایش قیمت سکه و طلا!

یکشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۷

قیمت سکه چند روزی است که از تیتر اول روزنامه ها پایین نمی آید، در ادامه به بررسی دلایلی که قیمت سکه را به این روز انداخته است می پردازیم.


علت افزایش قیمت سکهدر حال حاضر که با بروز بحران اقتصادی و جدال های سیاسی در جهان و کلاً بی ثباتی در جهان روبرو هستیم قیمت سکه و طلا افزایش می یابد. تحلیل یکی از کارشناسان در این زمینه این گونه است:" با وجود تمام این بی ثباتی های اقتصادی موجود در جهان، سرمایه‌گذارها به خاطر ترس از دست دادن دارایی های خود و به خاطر روبه‌رو شدن با افزایش تورم، به سکه و طلا به عنوان سرمایه گذاری مطمئن روی آورده‌اند."
با ادامۀ این سرمایه گذاری‌ها در بازار سکه، طلا و نقره روند افزایشی قیمت سکه و طلا ادامه دار خواهد بود.

قیمت سکه‌ بهار آزادی به دنبال بالا رفتن قیمت جهانی طلا افزایش پیدا کرده است.   اگر به گذشته برگردیم خواهیم دید که در تاریخ 10/12/1389 قیمت سکه‌ تمام بهار آزادی طرح قدیم 453000 تومان و قیمت سکه‌ تمام بهارآزادی طرح جدید نزدیک به  394000 تومان در بازار تهران معامله می‌شد.

حالا اگر به آمار قیمت سکه و طلا در چند هفته‌ی اخیر نگاهی بیندازیم رشد قیمتی سکه و طلا در بازار ارز تهران به شدت خیره کننده و زیاد بوده است حالابه بررسی علت اصلی افزایش قیمت سکه و طلا می‌پردازیم:

 

1. تحولات در خاورمیانه و بحران های‏ اقتصادی کشورپیش بینی قیمت سکه

تحولات سیاسی بعضی از کشورهای منطقه  از مهم‏ترین دلیل های افزایش قیمت سکه، طلا و نفت در بازار جهانی بوده است. موجی از تغییر حاکمیت ‏ها موجب شده تا افراد از  ریسک کردن دوری کنند. فعلا بیشتر سرمایه‏گذارها مشتاقند تا پول‌ خود را در محلی سرمایه‏گذاری کنند که ریسک کمتری داشته باشد و مطمئن باشد. 

بازار سکه و طلا یکی از بهترین انتخاب هاست. ضمن اینکه بیشتر نقدینگی مردم و سرمایه گذارها در کشورهایی مانند یمن، تونس، بحرین، مصر، لیبی، اردن، عربستان و ... به سمت بازار سکه و طلا کشده اند.
از طرف دیگر، الان توجه اکثر سرمایه‏گذارها معطوف به دو کشور لیبی و عربستان شده است.

لیبی یکی از تولیدکنندهای اصلی و مهم اوپک با تولید روزانه ی1.6 میلیون بشکه نفت خام در روز است همچنین عربستان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی نفت با تولید روزانه 9 میلیون بشکه است. تحول ها در این کشورها باعث نوسان های سخت قیمتی در بازارهای جهانی سکه، طلا و نفت شود.

حتی بعضی از کارشناس ها پیش‏بینی کرده‏اند اگر جان گرفتن ناآرامی ‏ها در خاورمیانه و مخصوصا افزایش این موج ناآرامی در عربستان طی هفته ‏های آتی قیمت سکه و طلا بیشتر از قبل با افزایش مواجه خواهد شد.

 

علت افزایش قیمت دلار و طلا2. افزایش ناگهانی قیمت سکه و طلا اتفاقی عادی در پایان سال

این پدیده همیشه در هفته ها و روزهای منتهی به پایان سال در بازار اتفاق می افتد که کاملا طبیعی است. ما در حال حاضر موجی از تقاضاهای پس از پایان سال 96 مانده است و این التهاب معمولا با شروع نیمه دوم سال کاهش می یابد.

3. شایعاتی که می‌گویند دولت خواستار دست کاری نرخ‏ های سپرده و تسهیلات است!

با این شایعات در بازارکه مسبب خروج بعضی از سپرده‏گذارهای کوچک و بزرگ، از بانک ‏ها شده است و هجوم آن ها به سمت بازار سکه و طلا را به وجود آورده است. براساس چیزی که در خبرها آمده است: « دولت می خواهد برای بسته‌ی سیاستی و نظارتی سال 97 عقود مشارکتی، سقف معین کند.» همین خبر باعث شده تا سود‌دهی بانک‏ها نیز با چالشی مواجه شود که میزان نقدینگی در بازار افزایش یابد.

در هر صورت، به نظر می‏رسد قیمت طلا و سکه در بازار از وضعیت مناسبی که مدنظر مردم باشد، برخوردار نیست. هرچند پیش‏ بینی می شود بانک مرکزیبه زودی بتواند اوضاع را تحت کنترل و نظارت بگیرد، اما این اقدام در حال حاضر خیلی مشهود نبوده است. چرا که در صورت ادامه‌ی وضعیت فعلی، اقتصاد را با پدیده‌ی ریسک ‏گریزی مواجه کرد

بعد از دستفروش ‌هایی که آلوچه، پاستیل و آجیل می‌فروختند، حالا با اوضاعی که ایجاد شده در بازار ارز، وضعیتی کاذب و بی منطق که با قیمت سکه و ارز، نوبت را به دستفروش‌های سکه و دلار رسانده است که با خرید سکه از بانک، در خیابان ‌ها شروع به فروش سکه با نرخ های مختلف و حبابی بازار می‌کنند و در این میان با فروش هر سکه بهار آزادی، چند 10 هزار تومان هم کاسب می شوند.

مافیای سکه هستند که تعیین کننده‌ی نرخ‌ ارز، قیمت سکه و طلا می باشند. قصه قدیمی تسلیم مافیا بودن هر روز برای بانک ها تکرار می شود و حرف چندانی هم برای گفتن ندارند. تا جایی که بانک مرکزی اخیراً در بخشنامه‌ای به بانک ملی گفته است که از پارتی ‌بازی در عرضه سکه به متقاضیان خرید سکه خودداری کنند.
 

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.