قیمت دلار پایین اومد، قیمت اجناس پایین نمی آید؟

چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷

با توجه به اینکه در حال حاضر عرضه دلار بر تقاضا برای آن پیشی گرفته است و بیشتر مردم خواهان فروختن دلارهای خود هستند تا خریدن آن، قیمت دلار روند کاهشی بسیار خوبی را با سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی در پیش گرفته است.

موضوع حال حاضر که حائز اهمیت است این است که قیمت اجناس و کالاهای موجود در بازار به چه صورت به قیمت های قبلی خود برمیگردند.
انتظار این موضوع که قیمتها لا به قیمت‌های قبلی خود برگردند موضوعی منطقی به نظر نمی‌رسد چرا که قیمت دلار در حال حاضر ۹ تومان بوده و به قیمت قبلی خود برنگشته است.

اما در حال حاضر قیمت اجناس کاهش نداشته و بعضاً برخی از کالاها مانند خودرو افزایش قیمت خود را حفظ کرده است.
در این خصوص رئیس جمهور طی دستوری به وزیر صنعت خواستار کاهش قیمت کالا ها شده است، به گونه ای که گفته می شود قیمت لوازم خانگی از روز شنبه کاهش می‌یابد.

در حال حاضر قیمت خودرو روند افزایشی خود را از دست نداده است اما قیمت مسکن با رکود مواجه شده و فروشندگان واقعی مسکن مجبور شدند تا قیمت‌های پیشنهادی خود را تا حدودی کاهش دهند تا بتوانند مسکن خود را بفروشند.
در حال حاضر همه انتظار دارم با کاهش قیمت دلار قیمت اجناسی مانند خودروهای وارداتی لوازم خانگی و دیگر اجناس مصرفی کاهش یابد اما با توجه به اینکه این اقلام در لیست ممنوعه‌های وارداتی قرار دارند، تفاوت نرخ ارز در بازار ارز آزاد نمی‌تواند تاثیر صریح و مستقیم بر قیمت این اجناس بگذارد و قیمت آنها را کاهش دهد، چراکه این اقلام دارای مجوز ورود به کشور نیستند.

در صورتی که ارغوانی تغییر صورت بگیرد و ممنوعیت واردات این اقلام برداشته شود آنگاه با کاهش قیمت دلار قیمت این کالاها هم کاهش می‌یابد.
از طرف دیگر سایر کالاها که مواد اولیه آنها از خارج تامین می شوند با توجه به اینکه نرخ آزاد تامین می شوند در حال حاضر انتظارات تورمی برای تولید کنندگان در این حوزه نقش مهم و اساسی را ایفا می کند.

حال باید دید قیمت این اجناس به چه صورت تغییر خواهد کرد و اتفاقاتی در پیش رو خواهد افتاد.
با صرافی ارکان همراه باشید و ما را در جریان نظرات خود بگذارید.

مقاله مرتبط :  6 نکته مهم برای دقیق ترین پیش بینی قیمت سکه و طلا!

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.