بورس چیست؟

چهارشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۹

بورس چیست؟


بورس بازاری است که در آن دارایی‌ها خرید و فروش می‌شوند. کارکرد اصلی بورس اطمینان از تجارت عادلانه و منظم و انتشار کارآمد قیمت برای هرگونه تجارت اوراق بهادار در آن بورس است. صرافی ها به شرکت ها ، دولت ها و گروه های دیگر بستری را می دهند که از آن طریق می توانند اوراق بهادار را به عموم سرمایه گذاران بفروشند. صرافی ها در اکثر کشورهای جهان واقع شده است. بورس را در یک تعریف بسیار ساده، می‌توانیم یک بازار در نظر بگیریم. همانطور که در بازار، انواع کالا در قبال پول معامله می‌شوند، در بورس نیز دارایی‌های مختلفی معامله می‌شوند. 

هر صرافی برای هر شرکت یا گروهی که مایل به ارائه اوراق بهادار برای تجارت است ، الزامات خاصی را دارد . برخی از بورس ها نسبت به سایرین سفت و سخت تر هستند ، اما الزامات اساسی بورس کالا شامل گزارش های مالی منظم ، گزارش های درآمدی حسابرسی شده و حداقل نیاز سرمایه است. به عنوان مثال ، NYSE یک شرط فهرست بندی کلیدی دارد که تصریح می کند یک شرکت باید حداقل 4 میلیون دلار سهام دارایی (SE) داشته باشد.


 

بورس به چند دسته تقسیم می شود؟


بورس در سه نوع بورس کالا، ارز و اوراق بهادار طبقه‌بندی می‌شود.

1- در بورس کالا همان‌گونه که از نامش مشخص است، کالاهای معینی خرید و فروش می‌شود. در این بورس، معمولاً  هر کالایی بورس خودش را دارد؛ مثلاً بورس نفت.

2- در بورس ارز، پول‌های خارجی مورد معامله قرار می‌گیرند که البته این بورس در ایران فعال نیست. 

3- در بورس اوراق بهادار شرایطی ایجاد شده تا خریداران و فروشندگان بتوانند معاملات خود را انجام دهند. در این بازار قوانینی وجود دارد که منافع سرمایه‌گذاران و سرمایه‌پذیران را حفظ می‌کند. 

 

 صرافی ها دسترسی به سرمایه را فراهم می کنند


بورس سهام برای جمع آوری سرمایه برای شرکت هایی که به دنبال رشد و گسترش فعالیت های خود هستند ، استفاده می شود. اولین فروش سهام توسط یک شرکت خصوصی به عموم به عنوان اولین پیشنهاد عمومی (IPO) گفته می شود. شرکت های ذکر شده در بورس اوراق بهادار معمولاً دارای مشخصات پیشرفته هستند. شرکتهای خصوصی غالباً برای سرمایه گذاری به سرمایه داران ریسک پذیر اعتماد می کنند و این معمولاً منجر به از دست رفتن کنترل عملیاتی می شود. به عنوان مثال ، یک شرکت تأمین مالی بذر ممکن است نیاز داشته باشد که نماینده ای از شرکت دارای موقعیت برجسته در هیئت مدیره باشد. از طرف دیگر ، شرکت هایی که در بورس اوراق بهادار قرار دارند ، کنترل و استقلال بیشتری دارند زیرا سرمایه گذارانی که سهام خریداری می کنند دارای حقوق محدودی هستند.

مزایای بازار بورس

 

ارزش افزوده


برای سهام ذکر شده با بورس، ارزش بالاتری در نظر گرفته می شود. شرکت ها می توانند  با افزایش تعداد سهامداران ، شهرت خود را در بازار بورس بالا ببرند . صدور سهام در بازار برای به دست آوردن سهامداران بیشتر، روشی قدرتمند برای افزایش پایه سهامداران است که به نوبه خود باعث افزایش اعتبار آنها می شود.

 

 دسترسی به سرمایه


یکی از موثرترین راههای بهره‌برداری از سرمایه ارزان برای یک شرکت ، انتشار سهام شرکت در  بورس اوراق بهادار برای سهامداران است. شرکت ها می توانند با توجه به اعتبار خود در بورس اوراق بهادار، سرمایه بیشتری را از طریق صدور سهام تولید کنند  و از آن برای ادامه فعالیت شرکت خود استفاده کنند.

 

روشهای سرمایه گذاری


سرمایه گذاران می توانند از  طریق دو راه در بورس سهام سرمایه گذاری  کنند:

بازار اولیه که اوراق بهادار ایجاد می کند و به عنوان سکویی عمل می کند که بنگاه ها گزینه های جدید سهام و اوراق قرضه خود را برای دستیابی به عموم مردم مطرح می کنند. در اینجا شرکت ها برای اولین بار سهام خود را ثبت می کنند.
بازار ثانویه که به عنوان بازار سهام نیز شناخته می شود و در واقع به عنوان یک بستر معاملات برای سرمایه گذاران عمل می کند. در اینجا سرمایه گذاران با مشارکت اوراق بهادار و بدون دخالت شرکت هایی که آنها را با کمک واسطه ها در صدور کمک کرده اند، فعالیت می کنند. این بازار بیشتر به بازار حراج و بازار دلال تقسیم می شود.

در پایان باید این نکته را نیز یادآور شد که کلیه انواع بورس اوراق بهادار با یکدیگر یکپارچه هستند. اگر یک  بورس اوراق بهادار سقوط کند، در همه بورس های مهم دیگر در سراسر جهان تأثیر می گذارد.

نویسنده: باقری
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.