شاخص بورس هم چنان در حال رکورد شکنی!

چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۹


شاخص بورس تهران پس از شیوع ویروس کرونا بر خلاف شاخص بورس سایر کشور ها روندی صعودی را در پیش گرفت و تا امروز با وجود اینکه نوسان هایی را هم تجربه کرده است اما هم چنان در حال رکورد شکنی است.
شاخص بورس تهران در ادامه روند رو به رشد خود ، دیروز با جهش 9/3 درصدی رو به رو شد و برای اولین بار در تاریخ به رقم یک میلیون و 68 هزار واحدی رسید.
همزمان با این جهش شاخص بورس ، 92 درصد از نماد های فعال بورسی با مازاد تقاضا و شکل گیری صف های طولانی خرید روبه رو شدند.
این جهش ناگهانی را می توان پس از گذشت 14 روز از شاخص سهام که در سطوح پایین تر از صعود 22 اردیبهشت قرارداشت ، یک اتفاق تاریخی قلمداد کرد.
روند رو به رشد شاخص بورس تهران در چند ماه اخیر دلایل متفاوتی دارد اما از مهم ترین دلایل آن می توان به افزایش نرخ تولیدات بعضی از صنایع ، بهبود نسبی شرایط بازار جهانی پس از بحران کرونا ، کمرنگ شدن فشار عرضه ناشی از آزادسازی سهام عدالت ، رشد دلار نیمایی و هم چنین پالس های مثبت دولت با عقب نشینی از سرکوب ارزی اشاره کرد.
همه این موارد سبب شده است تا میزان تقضا با افزایش چشمگیری روبه رو شود و شرایط بنیادی لازم را برای تداوم روند رو به رشد شاخص بورس مهیا کند.

 

شاخص بورس در حال عبور از یک مرز جدید

22 اردیبهشت ماه امسال بود که نقطه عطفی برای بازار بورس تهران به حساب آمد و بر خلاف بازار های بورس جهانی رکوردی بی سابقه را تجربه کرد.
شاخص بورس در این زمان به قله تاربخی یک میلیون و 48 هزار واحدی رسید اما بعد از آن به دلیل افزایش برخی ابهامات ناشی از آزاد سازی سهام دولت با کاهش نسبی مواجه شد.
اتفاقاتی چون درگیری بیش از نیمی از کشور با سهام عدالت ، حضور شرکت های بزرگ و شاخص ساز و هم چنین اطلاعات کم سهام داران عدالت در خصوص بازار سرمایه از مهم ترین افزایش عرضه سهام با منتشر شدن اخبار مربوط به آغاز آزاد سازی سهام عدالت بود.
هم چنین شرایط دیگری پیش آمد و شاخص بورس رفته رفته از روند رو به رشد خود فاصله گرفت و با کاهش رو به رو شد.
اما این شرایط از میانه های هفته گذشته تغییر کرد و روندی صعودی را آغاز کرد.

 

دلایل ادامه روند صعودی شاخص بورس

همانطور که اشاره کردیم پس از نوسان سه هفته ای بازار بورس به دلایل ذکر شده ، دیروز شاهد اوج گیری دوباره شاخص بورس بودیم.
از مهم ترین دلایل این جهش بی سابقه می توان به کاهش هراس سهام داران عدالت از روند آزادسازی سهام هایشان ، بهبود وضعیت بازار های کالایی ، رشد نرخ دلار نیمایی ، کف سازی شاخص و برخی موارد دیگر اشاره کرد که در نقش محرک و از عوامل صعود شاخص بورس ظاهر شدند و آن را به ارتفاع جدیدی رساندند.

 

1 – کاهش هراس از آزادسازی سهام عدالت

یکی  از مهم ترین اتفاقاتی که بسیاری از افراد منتظر آن بودند آزادسازی سهام عدالت بود و در همین راستا در روزهای ابتدایی سال 99 بود که خبر هایی پیرامون همین موضوع به طور ناگهانی منتشر شد.
رفته رفته با افزایش آگاهی مردم و سهام داران از جزییات فروش سهام هایشان و هم چنین بازار سرمایه باعث شد تا به مرور نگرانی ها از آزادسازی سهام عدالت کاهش یابد.
علاوه بر آن بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر وثیقه قرار دادن سهام عدالت برای صدور کارت اعتباری مزید بر علت شد تا از فشار تحمیل شده بر بازار سهام کاسته شود.

 

2 – بهبود شرایط بازار جهانی

چند روز گذشته و به طور کلی طی هفته ای که گذشت بازار جهانی و هم چنین شاخص بورس در جهان با بهبود نسبی شرایط همراه بود و جریان ریسک ناپذیری تا حدودی تقویت شد.
با توجه به اعتراضات اخیر در آمریکا به دلیل واکنش به کشتن جرج فلوید سیاه پوست و از ظرفی روند رو به رشد مبتلایان ویروس کرونا انتظار می رفت که بازار آمریکا روندی کاهشی داشته باشد اما داده های اقتصادی آمریکا در هفته گذشته بسیار بهتر از انتظار سرمایه گذاران بود و همین امر منجر شد بازار های مالی و شاخص بورس آمریکا شرایط نسبتا خوبی را سپری کند.

نویسنده: باقری
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.