با سرمایه گذاری در بورس و مزایا و معایب آن بیشتر آشنا شوید

شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹

سرمایه گذاری در بورس اگرچه ممکن است روشی پر خطر و پر ریسک برای سرمایه گذاری به حساب آید اما اگر اطلاعات و مهارت کافی را از این بازار داشته باشید می توانید به سود خوبی دست پیدا کنید.
در سال های گذشته کمتر کسی به فکر سرمایه گذاری در بورس می افتاد و اغلب مردم به دنبال باز کردن حساب های بانکی و یا خرید ارز و طلا و زمین بودند.
اما در چند سال اخیر به دلیل تورم بی سابقه و کم ارزش شدن سود سپرده های بانکی شاهد هستیم که بسیاری از افراد برای کسب سود بیشتر به بازار بورس روی آورده اند.
سرمایه گذاری در بورس هم مانند تمام بازار های دیگر مزایا و معایب خاص خود را دارد.
در این مقاله قصد داریم نکاتی را در مورد سرمایه گذاری در بازار بورس بیان کنیم و مزایا و معایب آن را مورد بررسی قرار دهیم.
پس اگر شما هم تصمیم گرفته اید که در این بازار جذاب سرمایه گذاری کنید در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

سرمایه گذاری در بورس برای چه کسانی مناسب است؟

خیلی از افراد سرمایه گذاری در بورس را به شما پیشنهاد می دهند و بسیاری دیگر نیز شما را از این کار منع می کنند.
اما اول از همه و قبل از مشاوره با اطرافیانتان شما باید هدف خود را از ورود به این بازار مشخص کنید و با توجه به هدف و روحیات خود ، وارد این بازار بزرگ سرمایه گذاری شوید.
در ابتدا لازم است بیان کنیم که اگر هدف شما رسیدن به سود کلان ظرف مدت کوتاهی است ، بازار بورس برای شما مناسب نیست زیرا به دست آوردن سود در بورس نیازمند صبر و حوصله است و بهتر است با سرمایه ای که از قبل پس انداز کرده اید و فعلا نیازی به آن ندارید و با هدف کسب سود در بلند مدت وارد این بازار شوید.

اگر ویژگی های زیر را دارید سرمایه گذاری در بورس می تواند برای شما مناسب باشد:

•    سرمایه ای را پس انداز کرده اید که فعلا نیاز ضروری به آن ندارید.
•    قصد دارید سود بیشتری از سود بانکی کسب کنید و قدمی مثبت جهت بهبود اوضاع زندگیتان بردارید.
•    اندکی ریسک پذیر و صبور هستید و می خواهید طی سال های آینده سرمایه تان را افزایش دهید.
•    تصمیم گرفته اید حرفه سرمایه گذاری یا معامله گری سهام را در پیش بگیرید.
•    زمان کافی در اختیار دارید و منبع در آمد اصلی و ماهانه ای دارید.

مزایای سرمایه گذاری در بورس

1 – امکان سرمایه گذاری با حداقل سرمایه

یکی از مهم ترین مزیت های سرمایه گذاری در بورس ، امکان سرمایه گذاری با حداقل دارایی است.
به طور مثال با حد اقل 500 هزار تومان می توان سرمایه گذاری در بورس را شروع کرد و نیازی به سرمایه چند صد میلیونی همانند بازار مسکن یا خودرو نخواهد بود.

2 – نقدشوندگی

یکی دیگر از مهم ترین تفاوت های بورس با سایر بازار ها نقد شونده بودن سرمایه است.
به طور مثال اگر شما با سرمایه خود مغازه ای خریده اید برای نقد شدن سرمایه تان ممکن است مدت ها صبر کنید اما نقد شوندگی سرمایه در بورس به این صورت است که می توانید به راحتی و به سرعت سهمی که خریداری کرده اید را به فروش رسانید و آن را به پول نقد تبدیل کنید.

 3– قانونی بودن سرمایه گذاری در بورس

از جمله مشکلات افرادی که سرمایه خود را صرف خرید و فروش ارز و دلار می کنند این است که مدام باید دقت کنند تا دلار تقلبی یا غیر اصل خریداری نکنند که سرمایه شان دچار خسارت نشود.
اما تمام معاملات بورس به سبب اینکه قانونی هسند و تحت نظارت قرار دارند خیال افراد را از در کار نبودن جنس غیر اصل یا تقلبی راحت می کنند.

4 – حفظ شدن سرمایه در مقابل تورم

در صورتی که سرمایه گذاری درست و آگاهانه ای را در بورس داشته باشید ، داراییتان در برابر تورم حفظ می شود.
زیرا افراد با خرید سهام شرکت به نسبت سرمایه شان در دارایی های شرکت سهیم هستند و با رشد دارایی شرکت ارزش سهام آنها نیز به مرور زمان افزایش پیدا می کند.

معایب سرمایه گذاری در بورس

1 – دخیل بودن اتفاقات سیاسی

از آنجایی که بحران های سیاسی نظیر جنگ و یا درگیری های داخلی تاثیر مستقیمی در ارزش سهام شرکت های آن کشور دارد ممکن است در صورت بروز چنین اتفاقاتی سرمایه افراد به میزان قابل توجهی خسارت ببیند.

2 – خطر از دست دادن سرمایه

اگر سهام شرکتی را که خریداری کرده اید آگاهانه و با اطلاعات کامل نبوده باشد خطر از دست رفتن سرمایه در صورت ضعیف عمل کردن شرکت مورد نظر وجود دارد و ارزش سهام خریداری شده کاهش شدیدی پیدا می کند.

3 – تاثیرگذاری اخبار و شایعات

اخبار جعلی و یا شایعات می توانند تاثیر بسیار زیادی در ایجاد هیجانات مقطعی و کوتاه مدت بگذارند.
شایعات روند تصمصیم گیری سرمایه گذاران برای خرید سهم های مختلف را مختل می کنند و اجازه تصمیم گیری درست و آگاهانه را نمی دهند.

4 – خطای تحلیل گران

افرادی که به تازگی سرمایه گذاری در بورس را آغاز کرده اند ممکن است به دلیل کم تجربگی در این بازار تحلیل های درستی از آینده سهام شرکت ها نداشته باشند و مرتکب خطاهای متعددی در سرمایه گذاری شوند.
هم چنین گاهی اوقات تحلیل گران زبده بورس نیز در برآورد های تحلیلیشان دچار خطا می شوند که این امر یکی از ریسک های سرمایه گذاری در این بازار به حساب می آید.
بنابراین بهتر است به افراد آگاه و با تجربه مراجعه کنید و از آنها مشاوره بگیرید تا داراییتان از بین نرود.

سخن پایانی

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که قصد شروع سرمایه گذاری در بورس را دارید و جزو افراد نا آشنا با بازار سهام هستید برای جلو گیری از متحمل شدن زیان بهتر است از طریق صندوق های سرمایه گذاری اقدام به این کار کنید و یا قبل از شروع معاملات با افراد خبره مشورت کنید و مقالات مرتیط با آموزش بورس را مطالعه کنید.
با این روش نه تنها متضرر نخواهید شد بلکه بیشترین سود را هم از این بازار جذاب کسب خواهید کرد و آینده ای روشن را برای بهبود زندگی خود رقم خواهید زد.


 

نویسنده: باقری
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.