حذف صفر از پول ملی باعث ارزانی می شود یا گرانی؟

چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۸

در روزهای گذشته خبر حذف 4 صفر از پول ملی به طور گسترده دهان به دهان می شود، همچنین ما هم مقالۀ سرنوشت کشورهای حذف کننده صفر از ارز ملی خود! به تاریخچه این موضوع پرداخته ایم، حال به بررسی کمی دقیق تر آن و تاثیر این تصمیم بر اقتصاد کشور پرداخته ایم.


حذف صفر از ارز ملی به دنبال این اخبار که فکر افراد زیادی را مشغول خود کرده است در پی این ابهامات محمد خوش چهره عنوان کرد: زمانی این طرح عملیاتی می شود که اقتصاد کشور مریض باشد. تحت این شرایط کشور برای اینکه ارزش پول خود را در برابر پول های خارجی حفظ کند و همچنین کشور برای آنکه هزینه های خود را کاهش دهند این طرح را اجرایی می کند.

اما به دلیل آنکه ارزش پول ایران در سالهای گذشته بسیار کاهش یافته است حذف صفر از پول ملی صرفا جنبه نمایشی داشته و تاثیر چندانی ندارد.

اما از سوال های حائز اهمیت در این حوضه می توان به این موضوع پرداخت که آیا با حذف صفرهای پول ملی از ارزش آن هم کم می شود؟ چه تضمینی وجود دارد که با حذف صفرهای ارز ملی مشکلات دیگری به وجود نیاید؟

از نظر محمد خوش چهره کاهش تعداد سفرهای ارز ملی تنها ضریب تبدیل کالاها به واحد پول را سریع تر و راحت تر می کند، این امر حتی می‌تواند موجب افزایش ضریب تورم هم شود.

همچنین این اقتصاددان اضافه کرد : به نظر بنده در شرایط کنونی حذف صفرهای پول راهکار مناسبی نمی باشد و در صورتی که این امر به درستی انجام نگیرد و اجرای طرح با موفقیت کامل به پایان نرسد نتیجه بدی برای اقتصاد کشور در بر خواهد داشت، به همین خاطر مسئولین باید به فکر حل مسائل اساسی در کشور باشند تا نتیجه این طرح با افزایش تورم همراه نشود.

یک اقتصاددان دیگر به نام مهدی تقوی در این باره عنوان می کند که حذف صفر از پول نتیجه خوبی برای اقتصاد کشور نخواهد داشت و تنها فایدۀ آن این است که حجم مقدار اسکناس در گردش کم شده و اندازه اسکناس ها کوچک تر می شوند و از طرف دیگر از حقوق افراد نیست برداشته می شود و حقوق افراد در قالب حقوق جدید پرداخت می‌شود اما این موضوع که چه تاثیر در اقتصاد خواهد داشت را نمی‌دانم؟

 وی در پاسخ به این سوال که آیا با حذف سفر ها از حقوق افراد ارزش آنها نیز کم می شود عنوان کرد که این موضوع صحت نداشته و شما همان حقوق را دریافت خواهید کرد با این تفاوت که ۴ صفر از آن، به نسبت کم شده است. سوال دیگری که مطرح شد این بود: چه تضمینی وجود دارد که بازاریان یا افرادی که باید قیمت کالاهای خود را اصلاح کند این کار را دقیق و بر مبنای حذف صفرها انجام می‌دهند؟

حذف صفراز پول ملیاین اقتصاددان در پاسخ به این سوال اینگونه عنوان کرد که این افراد ملزم هستند تا این کار را به صورت دقیق انجام دهند و در صورتی که این کار را به درستی انجام دهند در وهله اول مردم باید آن کالا را نخرند!

در واقع باید نهادی وجود داشته باشد که این موضوع را دقیق کنترل کنند چرا که پس از نوسانات قیمت دلار و بالا رفتن قیمت کالاها، قیمت اجناس دیگر کاهش نیافت و هر فروشنده ای میگفت: قیمت دلار پایین آمده است اما قیمت مواد اولیه که من تهیه می‌کنم هنوز همان قیمت است، پس من قیمت کالای خود را پایین نمی آورم.

به گفته این اقتصاددان تجربه حذف صفر از پول ملی در صورتی نتیجه خواهد داد که در آن کشورها نرخ تورم پایین است اما در کشورهایی که نرخ تورم آنها بالاست هرچه تورم بالا میرود میزان پولی که برای خنده کالا نیاز است افزایش پیدا نکند در این شرایط حذف صفر باز هم کمک کننده نخواهد بود.

این اقتصاددان در پایان به این سوال که آیا مردم کشور ایران با حذف صفر از پول ملی فقیرترین شوند یا پولدارتر؟ عنوان کرد که این موضوع هیچ تأثیری بر زندگی آنها نخواهد گذاشت و آنها همان حقوقی را می‌گیرند که قبلاً میگرفتن.

حال باید دید با این اقدام بانک مرکزی و دولت اقتصاد کشور ایران به چه سمت و سویی پیش خواهد رفت و این روند چگونه خواهد شد؟ نظرات خود را در رابطه با حذف صفر از پول ملی با صرافی ارکان به اشتراک بگذارید، به نظر شما این طرح باعث بهبود اقتصاد کشور ایران می‌شود؟

صرافی ارکان

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.