13 میلیارد دلار برای تامین کالاهای ضروری!

شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۷

رییس کل بانک مرکزی ، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که ۱۳ میلیارد دلار ارز به تامین دارو و کالاهای اساسی اختصاص داده شده است.
همچنین از کل صادرات غیر نفتی صادرات گاز و فرآورده های نفتی حدود ۳ میلیارد دلار بود، بنابراین نزدیک به ۱۶ میلیارد باقی مانده آن باید به چرخۀ اقتصادی کشور بازگردد.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: جمع کل ارز عرضه شده در سامانه نیما در طول زمان اجرای بسته جدید ارزی تا الان حدود ۲میلیارد یورو بوده که بیشتر از 80% مربوط به شرکت‌های پتروشیمی بوده و بقیه صادرکننده های غیرنفتی سهمی کمتر از 20% در بازار ارز ثانویه داشته‌اند.

رییس بانک مرکزی از سایر صادرکننده های غیرنفتی تقاضا کرد با عرضه ارزهای بدست آمده از صادرات خود در بازار ارز ثانویه دست به نقش آفرینی بزنند.
لازم به ذکر است که بانک مرکزی به خاطر تنظیم بازار ارز ثانویه، از شکل های مختلف ارزهای مورد نیاز وارد کننده ها را عرضه می‌کند.

همچنین رییس بانک مرکزی، آقای همتی عنوان کرد که عرضه ارز به وسیله صادرکنندها مطالبه ای ملی محسوب می شود و باید انجام شود.
همتی تاکید کرد: سیزده میلیارد دلار ارز به عنوان ارز تامینی در واردات کالاهای ضرورری و دارو و تجهیزات پزشکی استفاده خواهد شد که به مرور تهیه و واردات آنها انجام خواهد شد.

همچنین وی تاکید کرد که اسکناس مرتبط با نیاز های حقیقی مردم نیز به وسیلۀ بانک ها و صرافی ها تأمین می‌شود.
 ورود اسکناس به کشور به وسیلۀ صرافی ‌ها و دیگر شخص های حقوقی و حقیقی شروع شده و پیوسته افزایش می یابد و در مجاورت آن بانک مرکزی هم مابقی ارز مورد نیاز را تأمین می‌کند، به علاوه، قسمتی از ارز سامانه نیما به وسیلۀ صرافی‌ها به شکل اسکناس درکشور تزریق شده و در بازار ارز عرضه می شود.

او همچنین خاطر نشان کرد که مسئولان مربوط در بانک مرکزی ارتباط خوبی با کانون صرافی ها داشته و جهت هموار کردن مبادلات ارز در صرافی‌ها، در حال انجام برنامه هایی هستند. 

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.