برای نرخ دلار 10 هزار تومانی، هیچ توجیه اقتصادی پیدا نشد!

چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۷

کارشناس بازار ارز و سرمایه، فرشید زرین کیا عنوان کرد که حجم نقدینگی  تقریبا از 500 هزار میلیارد تومان به 1600 میلیارد تومان رسیده است! 

این در حالی است که یکی از دلایل سرگردان شدن این حجم از پول، نرخ سود های بانکی بوده و باعث شده تا مردم دیگر سرمایه گذاری در بانک را مفید ندانسته و سرمایۀ خود را از بانک ها خارج کنند.
حال این رقم از نقدینگی سرگردان به همین صورت نخواهند ماند و صاحبان این نقدینگی ها چه کار می کنند؟

آن ها برای حفظ ارزش پول خود، این حجم نقدنگی را به بازار سکه و ارز و خودرو و مسکن می برند تا متضرر نشوند که به دنبال آن تقاضا برای این کالاها افزایش پیدا کرده و با توجه به مقاله 10 روش پیش بینی قیمت دلار می توانید متوجه شوید که چرا قیمت آن ها بالا می رود؟!

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: طبق اصل برابری قدرت خرید قیمت دلار آمریکا بالاتر از 10 هزار تومان که باشد هیچ گونه توجیه اقتصادی ندارد، اصل یکسان بودن قدرت خرید یا PPP عنوان می کند که " قیمت یک کالای یکسان در کشورهای مختلف، ثابت و یکسان است" و طبق این اصل این تحلیل صورت گرفته که توجیه اقتصادی ندارد.

این کارشناس همچنین ادامه داد که: به دلیل وجود جو سنگین روانی که بر بازار ارز حاکم است، به همین دلیل سرمایه گذار فقط برای 3 ماه آیندۀ سرمایۀ خود برنامه ریزی می کند و از آن مطمئن است، حال اگر معامله‌گران رفتاری منطقی سابق را در پیش بگیرند و در نقش دلال و سوداگر ظاهر نشوند.

 همچنین صادرات نفت خام هم افزایش یابد و کم نشود، این جو روانی کم می وشد و قیمت دلار آمریکا در سراشیبی می افتد، اما اگر داستان دقیقا برعکس این موضوع پیش برود، وضعیت بدتری را رقم خواهد خورد.

 

صرافی اَرکان
 

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.