صحبت های آقای شریعتمداری دربارۀ وضعیت فعلی قیمت دلار

شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۷

دولت در زمان های مختلف به نسبت، شرایط موجود سیاست های جدیدی را شروع کردند و به قیمت دلار 4200 تومان نیز استراتژی ای بود که موقتا جواب داد.

آقای محمد شریعتمداری اضافه کرد: با وجود تمام تلاش هایی که در چهل سال اخیر انجام شده است، نتوانستیم یه آن صورت که باید و شاید از بخش تولید حمایت کرده و در مقابل فعالیت های سوداگران بایستیم.
وی افزود: کم شدن ارزش پول ملی به ضرر همه‌ی ماست. 

او به جو روانی به وجود آمده در جامعه و میل مردم به تبدیل ریال های خود به دلار هم اشاره کرد و گفت: هرچند افراد زیادی در این زمینه مطالبی را برای مردم عنوان کرده اند اما مردم را به درستی آگاه نکرده اند، چرا که با کاهاش ارزش پول ملی کشور، سود این افراد هم از بین می رود.

آقای شریعتمداری بسیار درباره‌ی به روزرسانی قوانین طبق شرایط جدید تاکید کرد و گفت : وقتی دولت قیمت دلار را 4200 تومان اعلام کرد، در اوایل همه استقبال کردند و همچنین دولت عنوان کرد که هر فردی برای واردات اجناس غیر ممنوعه ارز می خواهد، می تواند بیاید و دریافت کند که البته این راهکار به صورت موقتی جواب داد. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد تحریم های احتمالی نفتی ایران از سوی آمریکا در 13 آبان ماه اشاره کرد: دولت با آگاهی و فراهم آوردن شرایط اولیه و مورد نیاز، تصمیم لازم را گرفته و ارز دولتی را به اقلام اساسی ماننددارو و تجهیزات پزشکی تخصیص داده است.

یکی از راهکارهای موثر در جلوگیری از رانت‌خواری، پرداخت مابه التفاوت ارز می باشد.

او با عنوان این موضوع، تاکید کرد که شرکت های واردکننده کالا باید مابه‌التفاوت ارز 4200 تومانی را تا سقف قیمت دلار 7000 تومان بپردازند و همچنین افزود اگر این مابه‌التفاوت آن پرداخت نشود، فرد با دلار 4200 تومان کالا وارد می کند و آن کالا را بسیار گران تر می فروشد و این یعنی رانت خواری! اما براساس بخشنامه جدید دولت مواد اولیه تولید و قطعات یدکی ملزم به پرداخت مابه‌التفاوت ارزی نمی باشند.
 

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.