تحت چه شرایطی، بی نیاز از پیش بینی قیمت دلار می شویم؟

سه شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۷

پس از عملیاتی شدن بستۀ ارزی که در فروردین ماه صورت گرفت و صرافی ها از انجام معاملات ارزی در بازار ارز آزاد منع شدند، بسته‌ی جدید ارزی که در مرداد ماه اجرا شد، صرافی ها مجدد به چرخه‌ی بازار ارز آزاد برگشتند.

فعالیت صرافی ها مجدد شروع شد و ارزهای خود را در قالب بیست و سه مورد خدماتی مانند دانشجویی، مسافرتی، درمانی... می فروشند، با این وجود صرافی ها در تامین ارز خود با مشکل مواجه هستند و نمی توانند معادل ارزی را که می فروشند را دوباره به چرخه‌ی کار خود بازگردانند، مگر اینکه منبع شخص داشته باشند.

در روزهای گذشته بازار ارز بیشتر تقاضا داشته تا عرضه، به همین دلیل شاهد افزایش مجدد نرخ دلار بوده ایم، در حالی که بانک مرکزی برای تامین نیاز صرافی ها بر روی آن ها راه های واردات ارز از خارج از کشور را باز گذاشته است تا این کمبود جبران شود.

طبق دستورالعمل های بانک مرکزی در بسته جدید ارزی دریافتی های ارزی حاصل از صادرات اقلام مختلف که خریداری شده اند در سامانه نیما مجاز است، به شکلی که صرافی ‌ها می‌توانند ذر رابطه با ورود ارز به شکل اسکناس اقدام کنند و آنها را به قیمت دلار که در بازار ارز مبادله می شود، در چارچوب دستورالعمل های ابلاغ شده در صرافی های خود به فروش برسانند. 

در حال حاضر امید است که راهکارهای دیگری برای افزایش عرضه و کاهش تقاضا اندیشه شود ولی وضعیت تقاضا در بازار، بخش عمده ای به رفتار مردم و دلالان بازار ارز برمیگردد که به چه صورت رفتار کنند. در حال حاضر قدرت عرضه‌ی ارز خیلی در بازار اهمیت دارد، چرا که اگر بتواند میزان تقاضاها برای دلار و یورو را پاسخگو باشد، آنگاه چرخۀ عرضه و تقاضا به تعادل در کوتاه مدت می رسد.

حال اگر درآمد ارزی کشور علاوه بر درآمدهای نفتی، در بخش های دیگر هم افزایش یابد، آنگاه می توان انتظار ثبات چرخه عرضه و تقاضا را در  بلند مدت داشت، به گونه ای که قیمت دلار به مرور کاهش یابد و وضعیت حتی از گذشته هم بهتر شود و دیگر کسی نیاز به پیش بینی قیمت دلار نداشته باشد!

صرافی اَرکان

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.