علت اصلی نوسان قیمت دلار چه بود؟ (از گذشته تا به حال)

پنجشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۷

در حال حاضر بازار ارز ایران نوسان های مختلفی را به دلایل مختلف به خود میبیند.

در حال حاضر صرافی ها به دلیل عوض شدن سیاست های بانک مرکزی علاقه ای به فروختن ارز ندارند.
البته واضح است که این نوسان ها ریشه در تلاطم ها و عوامل سیاسی دارند اما موضوعی که مطرح است، این است که دولت و بانک مرکزی به خوبی نتونستند در برهه‌ی حساس، عرضه و تقاضا به درستی کنترل نشده است.

در برهه ای سیاست سیستم دو ارزی استفاده شد و در اوایل نرخ ارزی که با آن واردات انجام می‌شد ۳۷۰۰ تومان و نرخ آزاد ارز در ۹ آوریل ۴۵۰۰ تومان بوده است.
از ابتدای سال ۲۰۱۳ تا سال ۲۰۱۵ صحبت های مبنی بر یکسان سازی نرخ ارز از سوی دولت به گوش می رسید اما این تصمیم در آن زمان عملی نشده بود.

وقتی فشاری ناگهانی بر نرخ ارز در بازار ارز ایجاد شد و نتیجۀ ان منجر به کاهش ارز پول ملی کشور شد، دولت از سر اجبار مجبور به یکسان سازی نرخ ارز شد.
در حال حاضر با روی کار آمدن رییس جدید بانک مرکزی و ارائه‌ی بسته‌ی جدید ارزی خود سعی داشته تا این تفاوت بسیار زیاد را جبران کنند.

در بسته جدید ارزی با ارائه ۳ نوع نرخ متفاوت که ۱ نرخ دلار ۴۲۰۰ تومان برای واردات کالاهای اساسی، ۱ نرخ دلار برای بازار ارز ثانویه که حاصل از معامله‌ی آن بین واردکنندگان و صادرکنندگان و صرافی ها و دیگر نرخ، قیمت دلار به نرخ آزاد است که صرافی ها نقش اصلی را در معامله‌ی آن انجام می دهند.

همتی قصد دارد با اجرای بسته‌ی ارزی، تورم را مهار کند و شفافیت را افزایش دهد و برآورد می‌شود ۹۵٪ نیاز مردم از بازار‌های رسمی و بازار ارز ثانویه و ۵٪ نیاز مردم از بازار ارز آزاد تامین می‌شود.

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.