قیمت دلار به نرخ آزاد، در بازار ارز ثانویه، لُنگ می اندازد!

سه شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷

علی رغم اینکه قرار بود با مشخص شدن رویه بازار ثانویه نرخ ارز آزاد در بازار ارز کمتر از نرخ ارز دولتی شود تا بدین وسیله افزایش رغبت صادرکنندگان برای عرضه ارز خود به واردکنندگان شود، اما بعد از راه افتادن این بازار به صورت رسمی قیمت‌ها آنطور که پیش بینی می‌شد، نبود.

طبق این نکته، با توجه به نامعین بودن نرخ ارز در بازار ارز ثانویه به صورت روزانه برای مردم، بعضی عنوان کرده‌اند که در تعدادی از روزها نرخ ارز مورد توافق حتی به بیشتز از نرخ ارز در بازار آزاد هم رسیده است.
رئیس کنفدراسیون صادرات در این خصوص گفت: هرچند ما هنوز به نرخ ارز در بازار دسترسی نداریم اما طبق گفته ها نرخ ارز تا به الان بین 7500 تا 8000 تومان تغییر می کند.

وی اظهار کرد: با توجه به این که تعیین نرخ در این بازار به صورت مورد توافق طرفین انجام می‌گیرد بنابراین لزومی ندارد که قیمت آن در مقایسه با نرخ ارز در بازار آزاد، رقمی کمتر باشد.
او با بیان این‌که بازار دوم ارز پا به پای بازار غیررسمی ارز حرکت می‌کند، عنوان کرد: با افزایش عرضۀ ارز صادراتی در بازار ثانویه ارز، نرخ ارز کم می شود و برعکس.

 اما باید به این نکته دقت داشت که ارز مورد صادرات که قرار است در این بازار عرضه شود نزدیک بر 10000000000دلار و درخواست که برای آن موجود است، در حدود 5.5000000000 میلیارد دلار است لذا چرخه عرضه و تقاضا خود نیز پس از مدتی نرخ ارز را تعیین خواهد کرد.

آقای لاهوتی در آخر، دربارۀ ورود دولت در معین کردن نرخ ارز در بازار عنوان کرد: از برنامۀ که دولت می خواهد پیاده سازی کن اطلاع دقیقی ندارم اما نظر به اینکه فقط20 درصد از صادرکننده های ارز خود را در بازار ارز عرضه خواهند کرد، فکر نمی‌کنم دولت در تعیین نرخ ارز ورود شود

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.