خداحافظی با ارز مسافرتی؟

شنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۷

اخیرا  بعضی از خبرها حاکی از آن است که از ارز یورو و دلار که به مسافران به نرخ دولتی داده می‌شد متوقف شود ولی در حال حاضر بانک مرکزی این تصمیم را تایید نکرده است.

این خبرها درحالی به گوش می رسند که هنوز بانک مرکزی و سخنگوی دولت هنوز تصمیمی در این خصوص نگرفته اند و تا موقعی که این دو نهاد رسمی و دولتی تصمیمی در طی اجرای دستورالعمل جدید نداشته باشند، هیچ خبری صحت نخواهد داشت. اما طبق نامه نکاری های صورت گرفته با بعضی از بانک‌ها، عرضه ارز مسافرتی از سی تیرماه (امروز) متوقف می شود.

بعد از تک نرخی کردن نرخ ارز، دولت اعلام کرد که به هر مسافر که قصد سفر به به کشورهای دور من جمله اروپا را دارد، 1 ‌بار در سال 1000 یورو و به کشورهای اطراف ٥٠٠ یورو در سال تخصیص داده می شود.
 در حال حاضر با توجه به اینکه مسافرها نمی‌توانند از بازار آزاد ارز مورد نیاز خود را تامین کنند و بازار سیاه برای مسافرها ایجاد شده، اینگونه به نظر می‌رسد این خبرها باعث می شود بازار ارز شرایط و وضعیت جدیدی را تجربه کند.

بازار آزاد ارز، از طرف دولت و بانک مرکزی تایید نشده می باشد و هرگونه معامله‌ در آن جرم محسوب می‌شود و قاچاق است چون صرافی‌ ها حق خرید و فروش ارز به شکل اسکناس را ندارند که بدین صورت ورود مسافر به بازار،زمانی که بانک مرکزی نقش تامین‌کننده ارز آن را بازی نکند، به نوعی انجام امری قاچاق از طرف او محسوب شده و ضمن اینکه اگر راه حلی برای مسافر مشخص نشود، این عمل بانک مرکزی به معنی تشویق مسافر برای انجام کاری قاچاق و ممنوعِ خواهد بود.

اما قطعا حذف ارز مسافرتی، اگر بدون توجه به محلی برای تامین انجام شود، شرایط بسیار بدتری را در بازار آزاد ارز رقم خواهد زد. در حال حاضر جلسات زیادی بین بانک مرکزی و سازمان گردشگری برای جلوگیری از بروز همچین مشکلی صورت گرفته ایت که هنوز موضوعی مشخص و نهایی نشده است. 

 

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.