کدام کشورها بیشترین حساسیت را به افزایش قیمت دلار دارند؟

دوشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۷

براساس گزارش موسسه فیچ اعلام شد کشورهای ترکیه، اوکراین، آرژانتین و برزیل بیشترین آسیب پذیری را نسبت به افزایش قیمت دلار دارند.

موسسه فیچ این اطلاعات را براساس اوضاع نابه‌سامان بانک ها و بدهی شرکت‌ها و بنگاه های این کشورها به طرف های خارجی و نهادهای بین المللی گزارش کرده است و در پیش گرفتن سیاست مالی متراکم به وسیلۀ بانک مرکزی آمریکا برای آن ها گران تمام شده است.

فیچ افرود که کیفیت تبدیل نقدی مالی بانک ها در اوکراین نامطلوب است و پرداخت مجدد بدهی های اوکراین که از سال آینده و در دنبال آن موافقت آن در  سال ۲۰۱۵ آغاز شد.
در این صورت می تواند به بهبود اوضاع کشور و خنثی شدن قیمت دلار در اوکراین کمک کند. فیچ همچنین همراهی با صندوق بین المللی پول را امری واجب برای اوکراین می داند.

بعد از اوکراین، کشورهای مانند ترکیه، برزیل، آرژانتین، ، فلیپین، هند، مجارستان، آفریقای جنوبی، روسیه و قزاقستان، ده کشوری هستند که بیشترین نرخ آسیب پذیری را مقابل نوسان قیمت دلار و نرخ ارز دارا می باشند. 

هنگامی که نرخ بهره افزایش می یابد، می تواند موجب بروز مشکلات فراوانی برای کشورهایی که وام دریافت می کنند هنگامی که قیمت دلار افزایش پیدا کند، اتفاقی که حال وقوع می دهد. هزینه موارد قرض گرفته شده و پرداخت مجدد قسط ها برای هر کدام از کشورهای نامبرده به شدت زیاد شده است.

تقویت قیمت دلار، نرخ ارز وافزایش نرخ بهره، یکی از مهم ترین عامل های بحرانِ بدهی آسیا در سال ۱۹۹۷ بود و همچنین آن زمان شرایط سبیه به الان نبود. قیمت دلار و همچنین قیمت یورو در این کشور ها وضعیتخوبی ندارد به طوری که ،دلار در دو هفته اولیه در ماه آوریل، پنج درصد زیاد شده است و به نظر می رسد که بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را دو یا سه بار تا آخر سال زیاد کند.
 

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.