نرخ ارز دولتی و آزاد با فاصلۀ زباد چه مشکلی دارد؟

دوشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۷

از اول سال 97 تصمیم‌های زیادی برای ساماندهی بازار ارز گرفته شد ، اما بین قیمت دلار به نرخ دولتی و بازار غیر سیاه دلالان. علت اصلی ناکام ماندن این تصمیمات در مرحلۀ عملیاتی آن ها شد.
بازار ارز در ماه ‌های اخیر دچار تحول های جدی بوده و به یکی از اصلی ترین دغدغه ‌های دولت در زمینه سیاسی و اقتصادی شده است. افزایش ناگهانی نرخ ارز از زمستان پارسال شروع شد.

 همچنین کاهش نرخ‌سود بانکی همراه با نگرانی‌های مردم دربارۀ آینده وضعیت اقتصادی کشور باعث شد تا سیلی از نقدینگی به سمت بازار ارز سرازیر شود، ضمن اینکه خروج آمریکا از برجام هم به شدت موثر بوده است.

از طرف دیگر علت هایی مانند عملی شدن قانون مالیات بر ارزش‌افزوده در دبی و افزایش هزینه های مربوط به تامین ارز برای صرافی‌ های کشور، بالا رفتن خروج ارز از ایران و سرانجام آن افزایش تقاضای ارز در بازار و کم شدن عرضه ارز از طرف بانک مرکزی به صرافی ‌ها باعث اختلال در چرخۀ عرضه و تقاضا و رشد قیمت ارز شد، هر چند بعضی کارشناسان نیز این افزایش ناگهانی قیمت دلار و یورو و همچنین ارزهای خارجی را طبیعی و علت آن را رها شدن فنرِ نرخ ارز به دنبال سیاست سرکوبِ ارزی دولت و تلاش برای پایین نگه‌داشتن نرخ‌ ارز در سال‌های اخیر می دانن.

با خروج آمریکا از برجام، دولت تصمیم های جدید برای ارز گرفت و در راه تک ‌نرخی کردن ارز پیش رفت. در حالی‌که قبل از این بارها از طرف مسئول های بانک مرکزی و بعضی کارشناس ها عنوان کرده اند که در حال حاضر زیرساخت‌ های مورد نیاز برای عملیاتی کردن این سیاست وجود ندارد و ارز تک‌نرخی در نبود روابطِ بانکی و کارگزاری مناسب با بانک‌ های خارجی دوام نخواهد داشت.


 

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.