پرواز دلار و یورو از بورس به سامانه نیما!

چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۷

براساس سیاست جدیدی که دولت در مورد ارز به اجرا درآورده است. صادرکنندها و واردکنندها می توانند ارز خود را به سامانه نیما (نظام یکپارچه ارزی) بیاورند و با نرخ مرجع که بانک مرکزی آن را تعیین کرده است، معامله کنند.لازم به ذکر است که هشتاد درصد ارز حاصل از صادرات وارد سامانه نیما می شود و معامله می شود.

همچنین واردکنندها هم ارز موردنیاز خود را از سامانه نیما تامین می کردند، اما با گذشت زمان بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، سیاست را به شکلی متفاوت تغییر داده و کالاهای وارداتی برای کسب ارز را اولویت گذاری کردند. طبق این اصل، یک تعداد از کالاهای حیاتی بر اساس درآمدهای حاصل از نفت تامین می گردد. 

گروه دوم،  مواد اولیه کارخان‌ها و کالاهای حیاتی هستند که ارز آنها به وسیلۀ صادرات کالاهای غیرنفتی برطرف خواهد شد. 
 سومین گروه افرادی هستند که طبق درآمد ارزی از مکان بیست درصد صادرات غیرنفتی و ضمن اینکه ارز صادرکنندها خرد به آنها ارز اختصاص داده می شود. 

درنتیجه با وجود این که قرار بود در طول بخش نامه ارسال شده ازطرف آقای جهانگیری، قسمتی از ارز ناشی از صادرات به محل بورس وارد شده و با قیمت توافقی در دسترس واردکنندها قرار بگیرد، ظاهرا این تصمیم رد شده و معامله ها به جای بورس در سامانه نیما انجام خواهد گرفت.

هرچند نزدیک به دو هفته گذشته، بحث های مفصلی در مورد زمان شروع معامله های ارزی در بورس صورت گرفت و حتی در مورد قیمت‌گذاری اولیه این نرخ ارز توافقی گمانه‌زنی هایی انجام شد، اما امروز (چهارشنبه) صحبت های رئیس کل بانک مرکزی به شکلی باعث شکل گرفتن ابهام هایی در جریان ورود ارز‌صادراتی به بورس شد. ولی اله سیف عنوان کرد که بازار ثانویه ارز از امروز کار خود را شروع می کند و از محل صادرات کالا های قسمت خصوصی فعالیت می شود. او گفته که این ارز به شکل فیزیکی داده نمی شود و از حساب صادرکننده به واردکننده انتقال می یابد. 
 

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.