سامانه نیما، دلار دولتی را از خصوصی جدا می کند!

شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۷

سامانه نیما، دلار دولتی را از خصوصی جدا می کند!

پس از نوسان های بازار ارز، دولت جمهوری اسلامی ایران سیستم و سامانه ای به اسم نظام یکپارچه‌سازی ارزی یا همان نیما ایجاد کرد که بتواند به شفاف سازی در بازار ارز و بازار معاملات کمک کند برای همین قرار شد تا همۀ معاملات دقیق و با جزئیات کامل اعم از صادرات و وارادات در یک سیستم ثبت شود و گردش مالی ها شفاف‌سازی شود.

در این باره عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: تا الان هیچ لیست مشخصی از اقلام صادراتی که شامل برگشت درآمد ارزی به سامانه نیما مشخص شده اند، اعلام نشده است اما حتما شفاف‌سازی بازار ارز به یک ضرورت تبدیل شده است و نیاز به همچنین شفاف سازی می باشد؛ در این بین برخی معتقد اند نیازی به سامانه نیما و شفاف سازی ارزی نمی باشد.

وی افزود: بیشتر از ۸۵ تا ۹۰ درصد از درآمدهای ارزی کشور شامل صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی یا صادرات محصولات و کالاهای غیرنفتی است که توسط بخش مدیریت می شود؛ بنابراین ما فقط راجع به ۱۰ درصد درآمد ارزی کشور که در اختیار بخش خصوصی قرار دارد صحبت می‌کنیم، که نیاز به شفاف سازی داشته و لرز به دست آمده باید وارد سیستم نیما شود تا این ارز به واردکنندگان تزریق شود.

نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین عنوان کرد: این ۱۰ درصد که به حدود ۱۰ میلیارد دلار در سال می‌رسد، اگر به درستی مدیریت شود می تواند نیازهای خرد ارزی مانند تقاضای مسافری، دانشجویی و حتی درمانی را برطرف کند.

اینکه بعضی از افراد معتقدند که نیازی به تحویل درآمد ارزی کالاهای صادراتی به سامانه نیما و شفاف‌سازی نیست، به هیچ وجه درست نمی باشد و به نظر من دولت باید زودتر این اقدام را انجام می داد و سیستمی برای نظارت بازار ارز کشور درست کرد، چون سالانه بیش از ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار ارز از کشور به طورغیرمجاز خارج شده و به ویلا و ساختمان تبدیل می‌شود یا در غیر این صورت به واردکردن  قاچاق کالا پرداخته می شود.

وی اشاره کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران باید در این مورد، اول باید جلوی خروج ارز را بگیرد، سپس تکلیف تاجران را مشخص کند تا همه بدانند دقیقا چه سیاستی قرار است اعمال شود، تا در آخر به آنچه که خیلی وقت است در پی آن می باشد، برسد.

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.