مسافرانِ بدون دلار و یورو!

شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۷

مسافرانِ بدون دلار و یورو!
بانک مرکزی موظف است تا سقف ۵۰۰ یورو به مسافران خارجی ارز بپردازد.

سالانه ۹ میلیون ایرانی به خارج از کشور سفر می‌کنند که پرطرفدار ترین این مقصدها ترکیه، عراق، امارات، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، آلمان و عربستان بوده است.
تا قبل از اجرای سیاست های ارزی یعنی تا قبل از ۲۰ فروردین، بیشتر هموطنان به بهانه‌ی خروج از کشور و مدعی برای دریافت ارز مسافرتی، جلوی صرافی ها صف های طویلی رو ایجاد می‌کردند که
بانک مرکزی را مجبور به اعمال تدابیر سخت گیرانه‌ تری کرد.

بانک مرکزی اعلام کرد تنها در صورتی که گذرنامه‌ی مهر شده ،فیش پرداخت عوارض خروج از کشور و بلیت مسافرتی همراه مسافری باشد به آن ارز مسافرتی تعلق می‌گیرد، که در این شرایط هم باز مردم راه هایی را پیدا کردند و ارز مسافرتی به جیب زدند!
به همین خاطر بانک مرکزی سیاست جدیدی را در پیش گرفت.

روش پرداخت ارز مسافرتی به این صورت تغییر کرد که مسافران باید به شعب بانکی که در پشت کنترل گذرنامه‌ها است بروند در زمان خروج از کشور ۵۰۰ یورو را دریافت کنند.
که برای همه کشور ها به جز عراق که ۱۰۰۰ یورو پرداخت می‌شود، برای بقیه کشور ها ۵۰۰ یورو پرداخت می‌شود‌.

رییس بانک مرکزی اعلام کرد با توجه به اینکه سیستم بانکی کشور به سیستم پرداخت اعتباری جهانی متصل نیست به همین جهت، ایرانیان مجبور به حمل پول نقد برای سفرهای خارجی هستند.
از طرفی ما با مشکل تامین ارز دلار مواجه هستیم از این رو پیشنهاد پرداخت وجه رایج کشور مقصد به مسافران شده است تا ارزهایی مانند یورو و دلار خرج اینگونه مصارف نشود.
بر فرض به مسافران ایرانی که قصد سفر به هند را دارند، ارز روپیه معادل ۵۰۰ یورو پرداخت شود، چرا که ایران روابط خوبی با هند دارد و از این بابت مشکلی نیست.

حال باید دید که این تصمیم بانک مرکزی چه زمانی اجرایی خواهد شد، تا ارزهای رایج هر کشور جایگزین ارزهای دلار و یورو شود.

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.