مارک زاکربرگ: متاورس در کوتاه مدت ضرر سنگینی خواهد داد

شنبه ۷ خرداد ۱۴۰۱

بر اساس اظهارات مارگ زاکربرگ، فعالیت‌های شرکت متا (فیسبوک سابق) در زمینه متاورس در کوتاه مدت با ضررهای قابل توجهی روبرو خواهد بود. در خلال نشست سهامداران شرکت در روز 26 می، او اعلام نمود که این فعالیت در بلند مدت سورآور خواهد بود. برای زمان کنونی، افزایش درآمد شرکت از طریق Instagram Reels خواهد بود. 

با استناد به سخنان زاکربرگ، استراتژی متاورس ممکن است تا 5 سال ضررده باشد و روی ارزش سهام شرکت فشار وارد نماید. ارزش متا ریزش سنگینی در سال 2022 داشت و از ابتدای سال تا کنونی با کاهش 43.4% روبرو شد. علیرغم گزارش بسیار ضعیف برای 3 ماهه ابتدای سال 2022، غول صنعت رسانه‌های اجتماعی همچنان درباره متاورس امیدوار و خوشبین است. 

 

متا در حال انجام پروژه‌های متعدد است

متا همچنین علاقه‌مند به فعالیت در زمینه ابزارهای سخت افزاری نیز هست چرا که نقش ویژه‌ای در تجربه کاربران از متاورس دارد و آن‌ها را قادر میسازد تا از طریق واقعیت مجازی تجارب جدیدی داشته باشند. در آوریل 2022، اولین فروشگاه سخت افزاری خود را فعال نمود و به کاربران اجازه تست دستگاه‌ها را داد.  

این شرکت همچنین پول رایج خود را برای استفاده در برنامه Horizon Worlds VR راه‌اندازی نمود، که یکی از ویژگی‌های بسیار برجسته است. متا به صورت آشکار بیان نمود که برنامه دارد فضای متاورس را راهبری کند. شرکت متا تنها در سال 2021 مبلغ 10 میلیارد دلار بر روی طراحی فعالیت‌های متاورس خود هزینه کرد. در حال حاضر حدود 10,000 کارمند بر روی چشم انداز زاکربرگ مشغول فعالیت هستند و این مدیر برنامه دارد 10,000 نفر دیگر را نیز جذب نماید. 

 

آیا متاورس جذابیت خود را از دست میدهد؟

در حالی که تکنولوژی‌هایی از قبیل هوش مصنوعی همچنان تاثیر مثبتی روی مدیران عامل دارد، به نظر میرسد متاورس کمترین جذابیت را برای مدیران اجرایی برتر دارد. 

طی نظرسنجی که انجام شد، حدود 63% مدیران عامل اظهار داشتند که متاورس یا بی‌اهمیت است یا به نظر تکنولوژی‌ای حیاتی برای کسب و کارشان نمیرسد. در همین راستا، مدیران عامل دیجیتال‌سازی و امنیت سایبری را اهداف مهمتری برای کسب و کارشان برشمردند، به علاوه چالش‌های منابع انسانی و حفظ استعدادهای موجود و حتی پایداری محیطی. 

یک دلیل این موضوع بر اساس تحقیقات گارتنر این است که کسب و کارها در حال تلاش برای تغییر نحوه فعالیت خود پس از عواقب پاندمی جهانی هستند. 

برخی از خبرگان کسب و کار، در طرف دیگر، معتقدند که متاورس یکی از مهمترین توسعه‌های تکنولوژی در دهه آینده خواهد بود.

 

زاکربرگ به یک استراتژی منسجم نیاز دارد؟

کارمندان قدیمی و فعلی فیسبوک به Insider در ماه آوریل گفتند که زاکربرگ فقط به متاورس علاقه‌مند است. اما دریغ که او یک استراتژی منسجم برای پروژه‌ای که به عنوان آینده اینترنت در ذهن دارد اتخاذ نکرده است.

متا اعتقاد دارد که تجربه VR و AR بزرگترین شیوه نشان دادن تغییر چشم انداز تجربه اجتماعی هستند و میتوانند آینده را تصاحب کنند. با این حال، همانطور که قبلا هم اشاره شد، این فرآیند بدون هزینه نخواهد بود، میلیاردها دلار در متاورس سرمایه گذاری شده است و متا برای کاهش دادن آن تحت فشار است.

 

 

منبع: AMBCrypto
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.