صرافی ها دوباره به چرخه باز‌ می‌گردند!

چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷

آقای علی اکبر کریمی با اشاره به این موضوع که در سیستم جامع تجارت، توزیع ارز از طرف صرافی بانک ها امکان پذیر شده است، ادعا کرد که: در تمام دنیا، صرافی ها راه‌های خاصی برای مبادلات خرد و کوچک هستند و معمولا مسافران و گردشگرها برای انجام مبادلات به  صرافی ها مراجعه می کنند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط تحریمی کشور بیان کرد: اما در شرایط تحریمی، بانک ها نمی توانستند از طریق سیستم بانکی متعارف، حواله ارزی صادر کنند به همین خاطر حواله ارزی را صرافی ها به شکل غیر رسمی صادر می کردند که باعث افزایش حجم کار صرافی ها شده بود.

نماینده مردم اراک در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: در مقررات ارزی جدید با توجه به اینکه عملاً نرخ ارز دلار ثابت شد و صادرکنندگان مجبور شدند که میزان ارز خود را به سیستم دولت اعلام کنند، عملاً صرافی ها خاصیت خود را از دست دادند و از حیز انتفاع خارج شدند.

کریمی با بیان اینکه این روند ایجاد مشکل کرده است، گفت: با پیگیری های انجام شده قرار شد، دولت نقش جدیدی برای تاثیرگذاری صرافی ها در بازار ارز تعریف کنندبه همین خاطر ابتدا صرافی بانک ها وارد بازار می شوند و سپس صرافی های دارای مجوز به سیستم ارزی کشور باز می گردند.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه در کشور صدها واحد صرافی غیر مجاز وجود دارد، گفت: طبق گزارش مسئولان در کشور به طور مثال چند صد واحد صرافی مجاز وجود دارد و در مقابل صد واحد صرافی غیر مجاز فعالیت می کنندکه تحت اسم های مختلف مبادلات ارزی انجام می دادند که باید از این چرخه حذف شوند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید براین موضوع که در چارچوب سیاست ها و تدبیرهای ارزی بانک مرکزی، باید صرافی ها فعال شوند، گفت: تعریف جدیدی از فعالیت صرافی ها به کمیسیون ارائه نشده است اما در جلساتی که با آقای جهانگیری، آقای سیف و دیگران داشتیم، این موضوع مورد تاکید بوده تا از تمام ظرفیت صرافی ها برای حل مشکل های فعالان اقتصادی و تامین نیازهای ارزی خرد استفاده شود.

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.