بررسی سال 2021؛ پر از فراز و نشیب روحی برای سرمایه گذاران کریپتو

پنجشنبه ۹ دی ۱۴۰۰

بازار کریپتو در سال جاری شاهد رشد و سقوط های زیادی بود که باعث شد فضای حاکم بر بازار به طور عمده در نوسان باشد. سرمایه گذاران شاهد یک سال منحصر به فرد بودند که در آن چند بولران (حرکت شدید صعودی) و در پس آن ریزش ها و کف های بازار مشاهده شد. برای برخی سرمایه گذاران بهترین سال بود چرا که پورتفولیو آنها بعد از 3 سال تجربه ضرر وارد سود شد، در حالی که برای برخی دیگر که در سقف قیمت رالی صعودی اقدام به خرید نموده بودند سال بسیار بدی تلقی میشود. 

با این وجود، سال 2021 سراسر درس و یادگیری برای سرمایه گذاران بود. تغییر فاز از بولیش شدید به سمت بریش به سرمایه گذاران یاد داد که شرایط همیشه سیاه یا همیشه روشن نیست. در این گزارش، به بررسی تغییرات احساسات بازار و فضای کلی حاکم بر بازار در سال گذشته میپردازیم. 

 

نوسانات شاخص ترس و طمع بازار کریپتو

در ابتدای سال 2021 فضای کلی حاکم بر بازار یکی از بالاترین شرایط را تجربه کرد. درست در شرایط طمع شدید، نگاه بسیار مثبت سرمایه گذاران شرایط چند ماه بعد بازار را مشخص میکند. برای حدود 4 ماه، احساسات بازار در طمع شدید بود و امید در بازار کریپتو بسیار بالا بود. با این حال، این فضای کلی خیلی پایدار نبود. 

اولین سقوط قابل ملاحظه بازار کرپیتو در ماه می سال 2021 رخ داد و احساس مثبت بازار را همراه خود به کلی پایین برد. بعد از اینکه مدت زیادی شاخص در وضعیت طمع بود، ناگهان احساسات به ترس تبدیل شد و سرمایه‌گذاران محتاط تر شدند. این موضوع در سراسر تابستان جریان داشت و کف های قیمت زیادی در این مدت تشکیل و باعث منفی تر شدن فضای احساسی بازار شد. 

 

 

در ماه آگوست بازار بار دیگر به سمت احساس مثبت حرکت کرد و مجددا وارد محدوده طمع شد. این مساله با رالی جدید قیمت همراه شد و سرمایه گذاران شاهد سقف های تاریخی جدید بودند. 

این بار هم شرایط مثبت ذهنی بازار خیلی طول نکشید و با سقوط قیمت در روز 7 سپتامبر مجددا فضای منفی و نگرانی بر بازار حاکم شد. شاخص ترس و طمع عددهای پایینی را نشان داد تا زمانی که رالی اواخر سپتامبر باعث بهبود احاسات کلی شد و این بار مدت زمانی که بازار در شرایط طمع باقی ماند بیشتر بود.

 

در طی این مدت سرمایه گذارانی که عملکرد فصلی دارند از ابزارهایی مانند شاخص ترس و طمع برای کسب سود استفاده زیادی نمودند. بنابر این زمانی که دیگران ترس زیادی داشتند که پول وارد بازار کنند، این اشخاص سرمایه خود را دو برابر وارد کردند و نتیجه این کار را دیدند. Arcane Research پیش بینی میکند این روند در سال 2022 نیز ادامه داشته باشد و به سرمایه‌گذاران اسپات با روش "خرید در کف" فرصت های سرمایه گذاری ارائه نماید. 

در حال حاضر شاخص ترس و طمع حدود 40 است و نشان میدهد که ترس سرمایه گذاران از بازار بیشتر است. 

 

 

 

 

رفع مسئولیت: متن فوق توصیه مالی نیست و صرافی ارکان مسئولیتی در قبال متن خبر و تحلیل قیمت ندارد.

 

 

منبع: NewsBTC
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.