ریزش شدید از سقف یا اصلاح مقطعی؟ شاخص SOPR پاسخ میدهد

شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰

قیمت بیت کوین ریزش تا سطح 56k$ را تجربه نمود و فعالان بازار دغدغه دارند که این یک ریزش شدید است یا اصلاح مقطعی؟ شاخص SOPR پاسخ این پرسش را میدهد.  

 

اندیکاتور SOPR بیت کوین

شاخص SOPR (نسبت سود کوین‌های منتقل شده) یک اندیکاتور on-chain  است که نشان میدهد سرمایه گذاران کوین‌های خود را در سود میفروشند یا ضرر.

زمانی که مقدار این شاخص بیشتر از 1 باشد نشان میدهد که در بازه زمانی مشخص کوین هایی که منتقل شده اند به طور متوسط در سود بوده اند. 

و مقدار SOPR کمتر از 1 نشان میدهد که در بازه زمانی مشخص شده به طور کلی کوین در ضرر فروخته شده است. 

اگر اندیکاتور شروع به رشد نماید، میتواند به این معنی باشد که هولدرها مشغول خارج نمودن سود خود هستند و یک اصلاح به زودی آغاز میشود.

در طرف دیگر، یک روند نزولی در مقدار این اندیکاتور نشان میدهد فروشندگان در حال فروش کوین‌های خود در ضرر هستند و هولدرهایی که داراییشان در سود است، صبر کرده اند و منتظر عملکرد بهتر قیمت هستند. 

 

اندیکاتور SOPR درباره قله‌ها و اصلاح‌های کوتاه مدت به ما چه میگوید؟

چارت زیر در پست CryptoQuant  روند مقدار اندیکاتور SOPR را طی یک سال و نیم گذشته مشخص میکند.

 

 

همانطور که مشاهده میکنید، گراف بالا برای نسخه های مختلف اندیکاتور میباشد. سنجه‌های STH SOPR و LTH SOPR مشخص میکنند که آیا هولدرهای کوتاه مدت و هولدرهای بلند مدت در حال کسب سود هستند یا خیر. 

تمایز میان دو گروه هولدرها توسط قدمت کوین مشخص میشود. کوین‌هایی که بیش از 155 روز منتقل نشده اند در دسته LTH (هولدرهای بلند مدت) قرار میگیرند و آنهایی که کمتر از آن قدمت دارند در محدوده STH یا هولدرهای کوتاه مدت دسته بندی میشوند.

حالا، با بررسی چارت فوق این نکته را متوجه میشویم که شاخص SOPR بیت کوین در زمانی که سقف اوایل سال 2021 شکل گرفت مقادیر بالایی داشت. 

اما قبل از اینکه رالی شروع شود، در یک بازه زمانی مقدار STH SOPR به شدت بالا رفت و مقدار سایر اندیکاتورها نیز افزایش یافت. با این حال، در آن مقطع سقف قیمت شکل نگرفت و فقط یک اصلاح مقطعی قبل از رالی صعودی بود. 

به نظر میرسد یک روند مشابه نیز در حال حاضر قابل مشاهده است. شاخص STH SOPR مقدار زیادی دارد، اما هولدرهای بلند مدت به نظر نمیرسد که سود زیاد محقق نمایند.  

این اطلاعات باعث میشود تحلیلگر معتقد باشد که ریزش اخیر قیمت بیت کوین یک اصلاح مقطعی است و یک سقف شکل نگرفته که بخواهد ریزش شدید را به دنبال داشته باشد. 

روند قیمت کنونی بیت کوین در نمودار زیر مشخص شده است:

 

 

 

 

رفع مسئولیت: متن فوق توصیه مالی نیست و صرافی ارکان مسئولیتی در قبال متن خبر و تحلیل قیمت ندارد.

 

 

منبع: NewsBTC
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.