اتریوم در حال نایاب شدن بعد از هارد فورک لندن

یکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰

اطلاعات on-chain نشان میدهد ذخایر اتریوم از زمان هارد فورک اندن تغییر چندانی نداشته، و این بدین معنی است که اتریوم در حال تبدیل شدن به یک دارای خیلی کمیاب است. 

 

بعد از هارد فورک لندن، نرخ تغییرات ذخایر اتریوم به حدود صفر سید

همانطور که در پستی توسط CryptoQuant اعلام شد، منحنی ذخایر اتریوم تقریبا به صورت خط صاف درآمده و تغییرات تقریبا به صفر رسیده است. این باعث نایاب شدن اتریوم شده است.  

شاخص ذخیره اتریوم میزان کل اتریوم در گردش را نشان میدهد. زمانی که ماینرها پاداش یک بلاک را برای استخراج دریافت میکنند، طی زمان میزان کل افزایش پیدا میکند.  

یک شاخص مرتبط، نرخ تغییرات ذخایر اتریوم، نشان میدهد که چقدر سریع یا کند میزان کل ذخایر در گردش اتریوم افزایش پیدا میکند. 

نحوه عملکرد موجودی اتریوم با بیت کوین متفاوت است. میزان کل ذخیره بیت کوین از ابتدا مشخص شده و این بدین معنی است که زمانی فرا خواهد رسید که ماینرها دیگر قادر به استخراج بیت کوین نخواهند بود.  

اتریوم چنین محدودیتی ندارد و ماینرها میتوانند استخراج را انجام دهند و همچنان به افزایش ذخایر ادامه دهند. این موضوع ممکن است برای اتریوم مشکل ساز شود چرا که احتمال نوسانات را افزایش میدهد. 

هارد فورک لندن برای حل این مشکل به وجود آمد. همانطور که میدانید، برای تکمیل یک تراکنش در شبکه اتریوم، لازم است که هزینه گس (gas fee) یا هزینه تراکنش پرداخت نمایید. این هزینه به ماینرها پرداخت میشد که مجددا کوین ها را وارد چرخ میکردند. اما از زمان هارد فورک لندن، این هزینه سوزانده میشود و ماینرها دیگر آن را دریافت نمیکنند. 

حالا، اتفاقی که افتاده این است که، این سوزاندن به منزله یک ابزار جهت تورم زدایی عمل میکند و باعث کاهش ذخایر کلی میشود. ماینرها همچنان ETH استخراج میکنند، اما فرایند سوزاندن جبران استخراج اتریوم جدید را میکند. 

در چارت زیر تاثیر هارد فورک لندن بر ذخایر اتریوم را مشاهده میکنید:

 

 

همانطور که کاملا مشخص است، نرخ تغییرات ذخایر اتریوم بعد از شروع EIP-1559 تقریبا به صفر رسیده است. 

این موضوع باعث ثابت شدن میزان کل ذخایر در گردش شده است. حالا، اتریوم نیز به یک دارایی کمیاب تبدیل شده است، درست مانند بیت کوین. یک ذخیره محدود با توجه به ساختار عرضه و تقاضا می تواند قیمت را به سمت بالا سوق دهد.

 

قیمت اتریوم 

در زمان نگارش مطلب، قیمت اتریوم در حدود 4.57k$ در نوسان است و یک رشد 2% را طی 7 روز گذشته ثبت کرده است. همچنین طی یک ماه گذشته، قیمت اتریوم حدود 30% افزایش داشته است.

نمودار پایین روند حرکت قیمت اتریوم را طی 5 روز گذشته نشان میدهد.

 

 

 

منبع: NewsBTC
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.