بازار ارز در کمای خرید و فروش

سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶

روز قبل، میزان معامله های نقدی قیمت دلار بسیار کم شد تا نخستین نوسان 1 رقمی از 4شنبه قبل ثبتشود. روز 2شنبه شاخص نرخ ارز با 1 تومان افزایش به قیمت 4117 تومان رسید.

به عقیده فعالان اقتصادی، علت اصلی که زمینه کم شدن نوسان های قیمت دلار را ایجاد کرد، کم شدن حجم معامله ها در بازار نقدی بود. به گفته تیمی از بازیگرهای باتجربه بازار، تا ساعت 1 بعدازظهر حجم معامله های نقدی در بازار حدود 300000 دلار بود که خیلی کمتر از روزهای قبل بود. به عقیدۀ وی، معامله‌گرهای نقدی در ساعت های اولیه روز دوشنبه علاقۀ چندانی به خرید یا فروش ارز نداشتند و ترجیح می دادند که به شکل گذرا از بازار خارج شوند.

این تصمیم بیش از آن به خاطر سردرگمی معامله‌گران درباره ی سرنوشت قیمت دلار بود. برخی تصور می‌کردند دلار به پایین ترین قیمتی نزدیک شده است که می تواند باشد، این در صورتی بود که یرخی از احتمال کاهش بیشتر قیمت دلار در روزهای آینده سخن می‌گفتند. 

با این اوصاف، از آنجایی که هر دو گروه از روند قیمت دلار مطمئن نیستند، ترجیح دادند تا معلوم شدن نشانه‌های مشخص تر معامله های زیادی نکنند. در اصل روز دوشنبه معاملات ارزی معلق بود و کمتر کسی مایل به خرید یا فروش دلار داشت.


  افزایش کمی  خریدهای ارزی

نزدیک ساعت 1 بعدازظهر هنگامی که قیمت دلار توان بسیاری برای کم شدن از محدوده 4170 تومان را از خود نشان نداد، میزانی از خریدهای ارزی در بازار بالا رفت. فعالان اقتصادی بازار متصور شدند که عرضه بازار ساز نیز به نسبت  2 روز اولیه هفته کار شده است؛ پس کمی با راحتی بیشتری خریدار شدند.

 البته دلیل موجه ای نیز وجود نداشت که بازازی ها عرضه زیاد روزهای اولیه هفته را ادامه دهد و قیمت دلار را به شکل کم نوسان، دچار تغییرهای شدید کاهشی کند. در واقع وضعیت بازار به حدی آرام بود که مداخله نکردن در آن بیشتر به آسایش معامله ها کمک می‌کرد.  برخی از معامله‌گران باور داشتند که روند کاهشی قیمت دلار در ۲ روز ابتدایی هفته بیشتر ناشی از هیجان عرضه ارز از طرف بازار بود.

آنها معتقدند با کم شدن این هیجان و برگشتن تقاضای ژانویه به بازار، قیمت بار دلار دیگر توان رشد را خواهد داشت. این در صورتی است که تعداد زیادی نیز باور دارند بازار توان مدیریت قیمت‌ها را دارد و به همین علت بهتر است معامله‌گران در خرید ارز محتاط باشند.

صرافی ارکان

برچسب‌ها:
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.