بیت کوین و مسیر پیش رو برای تریدرها در ادامه سال

شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۰

نیمه ابتدایی سال 2021 در شرایطی به سرانجام رسید که با یک گردباد صعود قیمت شروع شد و در نهایت به یک اصلاح دردناک ختم شد. بیت کوین به یک سقف تاریخی جدید رسید اما مشابه سال 2017 نتوانست مدت زمان زیادی این قیمت را حفظ کند.

ورود سرمایه های سازمانی افزایش یافت، اما این موضوع با اولین تقاطع مرگ بعد از مارس 2020 همراه بود. نیمه ابتدایی سال 2021 همه موارد را در بر میگرفت، و در حال حاضر بسیار مهم است که بتوانیم تخمین مناسبی برای ادامه مسیر بازار در ادامه سال داشته باشیم. 

سال 2021 صعودی است: چقدر این مساله واقعیت دارد؟

بعد از اینکه در ماه ژوئن بیت کوین به کمتر از 30,000$ رسید، اینطور به نظر رسید که بیت کوین تمام دست آوردهای 2021 را از دست داد. بر اساس آمار، این موضوع درست بود، اما تثبیت آن بسیار تاثیرگذار بود و چرخه قبلی را تحت تاثیر قرار داد. اصلاح نزولی تنها مساله مهم بود، و این موضوع که چند ماه قبل از آن بیت کوین به بالاترین سقف تاریخی خود رسیده بود اهمیتی نداشت.

زمانی که نیمه اول 2021 را برای قیمت بیت کوین مورد تحلیل قرار میدهیم، مشاهده میکنیم که از 1 ژانویه تا 30 ژوئن سود 21.16% را به دست آورده است. اما الان با توجه به فاز ریزشی بسیار شدید، این میزان سود به هیچ عنوان مورد توجه قرار نمیگیرد. رشد واقعی زمانی دقیقا مشخص میشود که از ابتدای چرخه صعودی محاسبه شود. اکتبر 2020 به عنوان شروع چرخه گاوی بیت کوین در نظر گرفته میشود، و با این حساب از آن زمان تا 19 می بیت کوین 445% رشد داشته است.

در مقایسه، بیت کوین فقط 42% سقوط کرد، میزانی که با در نظر گرفتن کل صعود در تمام چرخه، وخیم به نظر نمیرسد.

از این رو، عادلانه نیست که شواهد صعودی بودن بیت کوین را صرفا بر اساس 6 ماه سال 2021 تحلیل کنیم. به طور کلی، ساختار گاوی بیت کوین همچنان پایدار باقی مانده است. 

شاخص MVRV بیت کوین یکی از بهترین اندیکاتورها برای نمایش محدوده انباشت سرمایه برای بیت کوین است. مقدار MVRV از تقسیم سرمایه بازار بیت کوین بر سرمایه تحقق یافته محاسبه میشود.

بر اساس شواهد تاریخی، هر زمان شاخص MVRV به مقدار 1 یا کمتر از آن رسیده، یک محدوده بازگشت را تجربه کرده است. در زمان نگارش مطلب، این شاخص در حدود 1.35 قرار داشت و بر اساس اطلاعات، در هفته های آینده بهبود شرایط بازار محتمل خواهد بود.

شاخص نرخ Spent-Output Profit، سنجه ای که نشان میدهد فروش در سود اتفاق افتاده یا در ضرر، همچنان در کمتر از عدد 1 باقی مانده است و حاکی از این است که فروشندگان در حال تسلیم هستند. مدت زمان چنین اتفاقی در طی 2 دوره خرسی قبلی، طولانی نبوده است. 

در نهایت، موج‌های هولد بیت کوین (Bitcoin HODL Waves) نشان میدهد هولدرهای بلند مدت در طی رالی جاری نسبت به سال 2017 تمایل بیشتری برای نگهداری سرمایه از خود نشان داده اند. بازگشت به سال 2017، زمانی که ذخیره انباشته بلند مدت به 60% رسید، بازار به قله خود رسید، اما طی چرخه گذشته، فقط 38% ذخایر بیت کوین برای 180 روز یا کمتر ذخیره شده بود.

شواهد نشان میدهد که رالی (افزایش قیمت) کنونی بیشتر توسط سرمایه گذاران خرد اتفاق افتاده و بیشترین قیمت بالقوه هنوز به دست نیامده است.  

آیا در حال بازیابی قیمت هستیم؟

نه کاملا. اصول on-chain برای نمود پیدا کردن در پرایس اکشن نیاز به زمان دارند  و بیت کوین به حرکت در مسیر ترید متلاطم ادامه میدهد. با این حال، فشار فروش شروع به کاهش کرده، و مسیر برای بازیابی قیمت در هفته های گذشته برای بیت کوین به گونه ای هموار میشود که جلوی هر گونه عامل خارجی که باعث به هم ریخته شده ساختار بازار میشود را بگیرد.

 

 

 

منبع: AMBCrypto
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.