داستان صرافی متخلف در سامانه نیما چه بود؟

دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۸

بانک مرکزی عنوان کرد: سامانه نیما محلی برای انجام مبادله های بین بانک ها، صرافی ها و سایر طرفین مبادله های تجاری کشور است و تاالان موردی از نفوذ در آن دیده نشده است.
انتشار مطلبی در یکی از خبرگزاری ها با عنوان «تخلف چند صد میلیاردی صرافی ها در سامانه نیما»، موجب ایجاد ابهام ها و سوالاتی درباره ب صحت و درستی بروز تخلف در سامانه نیما شد.

با توجه به مطلب منتشر شده و با توجه به طرح سوالات مشابه در این باره، توضیحات زیر به منظور روشنگری در فضای رسانه ای اعلام می شود:

۱- سامانه نیما محلی برای انجام مبادله های بین بانک ها، صرافی ها و سایر طرفین مبادله  های تجاری کشور است و تا به الان موردی از اختلال یا نفوذ در آن مشاهده نشده است.

۲- اطلاعات منتشر شده حاکی از عدم ایفای تعهد به وسیلۀ یکی از طرفین قرارداد است که ریسکی احتمالی در تمام معامله ها بوده و ارتباطی با مسیر انجام معامله ندارد. در جهت امنیت سامانه نیما مشروط به سلامت طرفین معامله ها همچنان پا برجاست و کوچکترین ریسکی از این محل متوجه مشتریان و مراجعه کنندگان نخواهد بود.

۳- با توجه به  نبود امکان دسترسی به اطلاعات حساب عرضه کننده های ارز در بانک های خارجی، پوشش ریسک های ناشی از رفتار عرضه کننده ها و متقاضیان ارز به وسیلۀ سامانه نیما انتظاری نادرست است و هر دو گروه باید پس از اطمینان از درستی و صحت اطلاعات طرف مقابل شروع به انجام داد و ستد کنند.

۴- هشدارهای لازم به وسیلۀ سامانه، به منظور آگاهی دادن به تمام واردکنندها و صادرکننده ها بانک ها و صرافی ها در زمان شروع فرایند معامله داده شده است و این افراد می بایست ملاحظه ها و نکات امنیتی مطرح شده را در طول فرایند مد نظر داشته باشند.

با صرافی ارکان همراه باشید تا از آخرین اخبار صرافی ها مطلع شوید.
 

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.