کاهش ارزش و قیمت دلار با سیاست دونالد ترامپ!

شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۶

مرتضی ایمانی راد اقتصاددان عقیده دارد:«حالتی که به شدت احتمال دارد در مورد شاخص دلار درست باشد این است که به دلایل گوناگونی قیمت دلار در حال اصلاح قیمتی است و به نظر می رسد که اصلاح قیمتی کار خودش را کرده است.»

مرتضی ایمانی راد در کانال تلگرام  موسسه اقتصادی بامداد نوشت: "بعد از انتخاب دونالد ترامپ یک جهش قابل توجه کرد و سپس مدت زیادی است که در حال کاهش می باشد. عده ای این کاهش را به سقوط قیمت دلار نسبت می دهند، سرانجام این کاهش قیمت دلار را ادامه‌دار می بینند و عده ای آن را به توطئه ترامپ صرفا برای بهبود وضع اقتصادی امریکا می دانند.

این دو نظریه به نظر غلط می‌آیند. اولی غلط است چون وضعیت اقتصاد امریکا در شرایط بسیار خوبی است و احتمال سقوط قیمت دلار تقریبا است و نظریه دومی هم غلط است، به دلیل اینکه جنگ ارزی در حوزه‌ی اختیارات رییس جمهور نیست و این سازمان فدرال رزرو و بانک‌ مرکزی است که قدرت ورود به جنگ های ارزی را دارند و تعیین کننده‌ی نرخ ارز هستند.

حالتی که به شدت احتمال دارد در مورد شاخص دلار صدق کند این است که به دلایل مختلف، قیمت دلار در حال اصلاح قیمتی است و به نظر می رسد که اصلاح قیمتی کار خودش را کرده است. در این حالت امکان کاهش بیشتر شاخص دلار کم است. دقیقا به دلیل همین کاهش قیمت دلار است که قیمت نفت و سایر کالاها بالا رفته است و در نتیجه افزایش نرخ ارز و همچنین افزایش قیمت یورو و سایر ارز ها را به دنبال داشته و صرافی‌ها را شلوغ تر از روزهای قبل کرده است."

این پیش بینی ها بر اساس افزایش رشد اقتصادی در برخی از نقاط مختلف جهان است. رشد نرخ ارز که باعث رضایت بوده در منطقه اروپا، انگلستان و ژاپن اتفاق افتاده است، همچنین تداوم نرخ رشد اقتصادی بالای ۶% در چین و هندوستان مانع از افزایش قدرت و قیمت دلار می شوند. بنابراین در سال ۲۰۱۸ ما شاهد دلار ضعیف تر از سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ خواهیم بود، ولی همچنان دلار آمریکا، قوی‌ترین ارز جهان است و خواهد ماند.

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.