چه آینده ای در انتظار بازار متشکل ارزی است؟

سه شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸

بازار متشکل معاملات ارزی با هدف سامان‌دهی و بهبود بازار شفاف، منصفانه و مفید تشکیل خواهد شد تا ارزها در آن به‌ شکل نقد طبق مقررات این مصوبه و بقیه مقررات مرتبط با آن در بستر الکترونیکی معامله گردند.
 این بازار با استقبال کارشناسان و صاحب‌نظران روبرو شد؛ به‌صورتی که از آن به‌عنوان آرزوی 70ساله سیستم ارزی کشور نام بردند.

ساختار این بازار براساس مطالعات و بررسی‌های بانک مرکزی و جلسات کارشناسی با بانک ‌ها و صرافی‌ ها تهیه و طبق مصوبه شورای پول و اعتبار در دی سال گذشته شروع به کار کرده است.
بازار متشکل ارزی به‌ صورتی طراحی شده که در مرحله اول، معامله های نقدی ارز راه‌اندازی و سایر روش‌های معاملات ارزی در مرحله های بعد گسترش می‌یابد.

با این حال، با وجود وعده‌های پشت سر هم از ابتدای سال برای آغاز به کار بازار متشکل ارزی، این بازار به ‌دلیل طی فرایند تأسیس شرکت و ایجاد زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، در مراحل پایانی ورود به بازار ارز و سامان‌دهی قیمت قرار دارد.
صرافان یکی از بازیگران اصلی بازار متشکل ارزی هستند. آخرین نشست هماهنگی از سلسله‌نشست‌های عملیاتی‌کردن این بازار با حضور آقای عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی، صرافان و صاحب‌نظران اقتصادی روز شنبه در بانک مرکزی برگزار شد.

در‌همین‌زمینه مدیرعامل شرکت بازار متشکل ارزی، درباره آخرین وضعیت عملیاتی‌شدن این بازار گفت: با‌توجه ‌به طی فرایند نهایی، به‌زودی این بازار کار خود را آغاز خواهد کرد. البته، تلاش ما این است نهایتا در هفته اول تیر، این بازار کار خود را آغاز کند. 
وی با بیان اینکه هیجان‌ها و نابسامانی‌های بازار ارز باعث شد بانک مرکزی به فکر سامان‌دهی و تشکیل بازاری بیفتد که در آن، نرخ واقعی خریدوفروش صرافان مشخص شود، اضافه کرد: بازار متشکل ارزی بین صرافی ها و خریداران قرار می‌گیرد. 
با‌توجه‌ به اینکه معاملات در این بازار واقعی هستند، هیجان‌های کاذب نمی‌تواند بر نرخ‌ها اثر بگذارد؛ درنتیجه قیمت‌ها در بازار ارز کشور به‌ثبات می‌رسد.

صرافی ارکان

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.