نرخ دلار تابع متغیرهای سیاسی و اقتصادی است!

شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸

فعالان بازار ارز عقده دارند با توجه با اینکه بازار ساز در چند ماه گذشته یه خوبی بازار ارز را مدیریت کرده است، رییس بانک مرکزی روز قبل در حاشیه جلسه هیات دولت، در حضور خبرنگارها در جواب به دلیل افزایش قیمت دلار از 11000 تومان به14000تومان در زمان ریاست وی در بانک مرکزی عنوان کرد: نرخ دلار تابع متغیرهای سیاسی و اقتصادی است.

از طرف اقتصادی ما می‌دانیم وضع چگونه است؟

اسکناس و ذخایر ارزی ما بهتر شده، اما متغیرهای سیاسی تأثیر می‌گذارد که مبنای اقتصادی ندارد. وی در رابطه با همین موضوع گفت: روزی شایعه می‌کنند قرار است مذاکره یا جنگ شود و افرادی از این فرصت‌ها استفاده می‌کنند تا نرخ را بالا و پایین کنند. رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: «تاکید کرده ام که مردم نباید با توجه به این متغیرها به ارز نگاه کنند.. مردم بر روی ارز سرمایه‌گذاری نکنند و نرخ موجود نرخ مدنظر ما نیست.» 

او همچنین در توضیح آخرین وضعیت بازار متشکل ارزی نیز عنوان کرد: «بحث این بازار این‌چنین است که بانک‌ها، صرافی‌ها و کسانی که خواستار خرید و فروش ارز هستند، در این بازار فعال باشند تا قیمت واقعی بازار مشخص شود.» همتی خاطرنشان کرد: «در ارتباط با این بازار آنچه به عهده بانک مرکزی بوده ابلاغ شده است و تقریباً قرار است مثل بازار بورس انجام شود.

نمی‌توانیم برای نقطه شروعش تاریخی تعیین کنیم؛ یعنی به عقیده ما بانک مرکزی دیگر کاری در این زمینه ندارد؛ شرکتی که برای این کار در ایران به نام "ساتما"در روزهای گذشته اگرچه برخی تلاش داشتند تا بازار ارز را تحت تاثیر فضای سیاسی و جو روانی، با جهش قیمت مواجه کنند، اما سودای دلالان برای بالا بردن نرخ متوقف شد.

روز قبل در جریان معامله صرافی‌های بانکی، نرخ هر دلار آمریکا برای خرید 14750 تومان و برای فروش 14850 تومان بود. هر یورو نیز برای خرید 16750 تومان و برای فروش 16900 تومان قیمت داشت.  

نرخ دلالان که چند روز به حفظ کانال 15000 تومان برای دلار مصر بود، روز گذشته به کانال 14000 تومان بازگشت و دلالان هر دلار را 14930تومان به فروش رساندند.  شکل گرفته است باید ادامه راه را برود.»

صرافی ارکان

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.