آیا کاهش قیمت دلار ادامه دار خواهد شد؟

چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸

در روزهای ابتدایی هفته قبل قیمت دلار کانال ۱۴ هزار تومان گذشت اما با اقدام هوشمندانه بازارساز نرخ دلار مجددا به کانال ۱۳ هزار تومان بازگشت و همچنین انتظار می‌رود که در آینده نوسانات در همین کانال ادامه دار شود.
هنگامی که قیمت دلار در مقطعی از ۱۴ هزار تومان عبور کرد و وارد منطقه خطر شد، زنگ خطر برای بانک مرکزی به صدا در آمد، چرا که تمام تلاش بانک مرکزی در حال حاضر کنترل نرخ ارز است.

در سال گذشته بانک مرکزی با شروع این روند توانست در نیمه دوم سال، قیمت دلار را به خوبی کنترل کرده و ثباتی نسبی را بر بازار ارز حکم فرما کند.
با شروع سال ۱۳۹۸ ادی از دلالان و سوداگران او با فکر بر هم زدن آرامش نسبی بازار ارز سعی کردند که این آرامش را به هم زده و کنترل بازار ارز را به دست بگیرند اما بازار ساز با فعال نگهداشتن صرافی های بانکی در تعطیلات رسمی عید نوروز، مانع از این اقدام دلالان شد و توانست قیمت دلار را که در اوایل سال افزایش پیدا کرده بود، به قیمت معمولی و واقعی خود بازگرداند.

در حال حاضر که قیمت دلار به ثبات نسبی خود رسیده است؛ دو احتمال از سوی تحلیل گران برای نرخ ارز مطرح گردیده است :

یک احتمال قوی تر این است که قیمت دلار دیگر نوسان ناگهانی نداشته و در دامنه قیمتی مشخصی که توسط بانک مرکزی مشخص گردیده، حرکت می کند.

از طرف دیگر کشور به نسبت نیمه اول سال ۹۷ از فشار و مضیقۀ کمتری برخوردار است، زیرا صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات را به طور منظم به سامانه‌ نیما تزریق کرده و به وسیله آن واردات کشور تامین می گردد و همچنین آمارهای بین المللی حاکی از این موضوع است که فروش نفت ایران به مانند دوران قبل از تحریم ها صورت می گیرد و این موضوع باعث می شود که منابع ارزی مناسبی در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته تا بتواند ثبات بازار ارز را حفظ کرده و قیمت دلار را کنترل کند.

اما احتمال دوم دیگری که در این مورد وجود دارد افزایش قیمت دلار در یک بازه زمانی است که این افزایش قیمت دلار طرفدار زیادی نداشته و تنها افرادی که منافع شخصی خود را در این موضوع میدانند، تمایل به این اتفاق دارند.
بر اساس تحلیل های تکنیکال اقتصاددانان نرخ ارز در حال حاضر صعود ناگهانی نخواهد داشت و دامنه تغییرات قیمت دلار به صورت رفت و برگشت، کوتاه و مشخص صورت میگیرد.

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.