سقف ارز مسافرتی تغییر کرد؟

شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۷

در بسته ارزی قبلی که از  در۲۱ فروردین ماه اجرا شد، حق خرید و فروش ارز از صرافی‌ها گرفته شد و به همین خاطر فعالان این قسمت ۴ ماه از معاملات ارزی محروم شدند اما با حذف بسته اول ارزی، دولت چندی پیش، از بسته ارزی  جدید رونمایی کرد و خرید و فروش ارز مجاز اعلام شد.

در فهرست مصرف های ارزی خدماتی، حداکثر فروش ارز مسافرتی در صرافی‌ ها تا پنج هزار یورو یا معادل آن به بقیه ارزها تعیین شده که برای خرید آن باید مدرکهایی مانند بلیت، گذرنامه و ویزا (برای کشورهایی که ویزا می خواهند) ارائه کرد. قبل از این، حداکثر خرید ارز مسافرتی در بانک‌ ها برای کشور عربستان ۲۰۰ دلار، کشورهای مشترک‌المنافع و همسایه ایران ۵۰۰ یورو و برای کشورهای دورتر از ایران ۱۰۰۰ یورو تعیین شده بود که تنها ۱ بار در سال پرداخت می‌شد که مخالفت های بسیاری با آن وجود داشت.

براساس دستورالعمل جدید، صرافی‌ها این اجازه را دارند که تا حداکثر معادل مبلغ ۱۰۰ یورو برای هر نفر درخصوص هزینه خدمات کنسولی سفارت‌خانه‌های خارجی مانند خدمات دریافت روادید و کنسولی ارز به درخواست کنندگان بفروشند. این یکی از کمبودهای بخشنامه قبلی بود که نظر به  اینکه تعطیلی صرافی‌ها رقم خورد، مسافرها را به طرف دلال‌ها برای خرید ارز خُرد که در بازار کمتر از ۵۰۰ دلار یا اصلا یورو نبود، سوق می داد. 

طبق اعلام بانک مرکزی مسافرها می‌توانند با ارائه بلیط- گذرنامه- ویزا (در مورد کشورهایی که به ویزا نیاز دارند) تا حداکثر۵۰۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها، از بانک ها و صرافی‌های مجاز ارز بخرند. همچنین صرافی‌ ها مجاز هستند  تا سقف یعنی مبلغ ۱۰۰ یورو برای هر نفر برای زینه خدمات کنسولی سفارت‌خانه‌های خارجی مانند سرویس های اخذ روادید و کنسولی ارز به متقاضیان به فروش رسانند.

با صرافی ارکان همراه باشید تا از آخرین اخبار به روز مطلع و آگاه شوید.

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.