صرافی های بازار ساز چه کار می کنند؟

دوشنبه ۳ دی ۱۳۹۷

در روزهای اخیر بر اساس گفته فعالان اقتصادی بازار ساز های ارزی سعی می کنند از دو راه دامنه تغییرات قیمت دلار را محدودتر کنند. صرافی های بازار سازیی که از ابتدای روز قیمت دلار را ۱۰۹۰۰ تومان اعلام کردند، به طور ناگهانی هزار تومان دیگر به قیمت دلار اضافه کردند و عدد ۱۱۹۰۰ تومان را بر روی تابلوی صرافی‌های خود به نمایش درآوردند.

نکته جالب توجه آن بود که این قیمت دلار که توسط صرافی ها مشخص شد به قیمت دلار در بازار آزاد و همین موضوع باعث شد تا شاخص ارزی در روند کاهشی پیش برود.
این روند کاهشی قیمت دلار به حدی سریع بود که در برهه از زمان قیمت صرافی های بازار ساز بیشتر از نرخ دلار در کف بازار بود، به همین خاطر می توان گفت اولین بازارساز های موثر بر قیمت دلار، صرافی های منتخب بوده‌اند.

صرافی های بازار ساز با استفاده از دو روش می‌توانند جهت نوسان قیمت دلار در بازار آزاد ارز را تغییر دهند.
۱. افزایش عرضه ۲. نحوه قیمت گذاری

همچنین فعالان اقتصادی عنوان کردند که در ابتدای روز تقاضا ایا خرید و فروش دلار به صورت واقعی و طبیعی صورت نگرفت، اما این روند افزایشی قیمت دلار و همچنین رشد غیر منتظره آن در روز سه شنبه باعث شد تا معامله گران مته دلار را بالاتر در نظر بگیرند.

نکته جالب توجه در مورد رابطه قیمت دلار و قیمت سکه موضوع است که در زمانی که قیمت دلار از سقف اولیه خود در ابتدای روز نزول کرد، قیمت سکه تمام بهار آزادی هم از مرز ۳ میلیون ۹۰۰ هزار تومان به ۳ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان رسید و قیمت سکه ۱۰۰ هزار تومان پایین‌تر از قیمت سکه در روز سه شنبه بود.

حال باید دید روند نوسان قیمت دلار و سکه به چه صورت پیش خواهد رفت؟!

صرافی روبروی پالادیوم

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.