طلا جای دلار را می‌گیرد؟

چهارشنبه ۹ آبان ۱۳۹۷

در سرتاسر جهان به دلیل سیاست های تهاجمی واشنگتن در زمینه تجارت و ابهامات ژئوپلیتیکی، در ازای دلار آمریکا به طلا روی آورده اند.

براساس آمار شورای جهانی طلا در ۳ ماه اول سال ۲۰۱۸ در مقایسه با سال گذشته، ۴۲ درصد تقاضای بیشتری از طرف بانک های مرکزی کشورهای مختلف برای طلا وجود داشته است. کشورهای روسیه و ترکیه جزو خریداران اصلی طلا شناخته شده‌اند.

طبق آمار بانک های مرکزی در مجموع ۱۹۳.۳ تن طلا در شش ماه اول سال ۲۰۱۸ اضافه کرده‌اند که این رقم در مقایسه با سال ۲۰۱۷ که ۱۷۸.۶ تن طلا بوده است، رشد ۸ درصدی داشته است.

براساس گفته های یک تحلیلگر، علت این حرکت بانک های مرکزی، فاصله گرفتن از دلار بوده چرا که آمریکا برای مدت زمان زیادی رقیب های خود را با اهرم دلار به آن ها فشار وارد می کند و این مسئله باعث خشم همگانی بوده است. 

کشورهایی که احتمال تحریم های آمریکا و همچنین احتمال عدم دسترسی آنها به سیستم دلار انتظار می‌رود، طلای بیشتری را به ذخایر خود افزوده‌اند.

کشورهای مانند روسیه، ترکیه، ایران، چین، ونزوئلا، قطر و اندونزی هدف خود را تجارت خارجی و حذف دلار از اقتصاد خود قرار داده‌اند.

شورای جهانی طلا عنوان کرد خرید طلا به عنوان پوششی برای ریسک در مقابله با نوسان قیمت ارز نمی باشد بلکه در فضای تنش های شدید ژئوپلیتیکی وجود دارد طلا به هیچ عنوان ریسکی ندارد و دارایی بسیار خوب و جذابی به حساب می آید.

در حال حاضر سرمایه‌گذاری بر روی طلا در کشورهای خارجی، جزو سرمایه‌گذاری های خوب به شمار می‌آید اما به دلیل اینکه نوسانات قیمت دلار و تاثیرات آن بر بازار ارز به شدت زیاد است و تاثیر مستقیم بر قیمت سکه می گذارد، نمی توان به خوبی وضعیت قیمت طلا و روند آن را بررسی کرد.

برای اطلاع از اخبار قیمت سکه و طلا با صرافی ارکان همراه باشید.
 

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.