ارز دیجیتال چه نوع ارزی می باشد؟

شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۹

ارز دیجیتال نوعی ارز است که به شکل دیجیتالی در دسترس می باشد. ارز دیجیتال به نام های پول دیجیتال، پول الکترونیکی یا ارز الکترونیکی نیز معروف است. ارز دیجیتال اصطلاحی است که به عنوان یک نوع ارز الکترونیکی خاص با خصوصیات خاص شناخته می شود. ارزهای دیجیتال دارای خواص مشابه سایر ارزها هستند، اما شکل فیزیکی اسکناس و سکه ندارند و فاقد شکل فیزیکی هستند. این ارزها معمولاً توسط یک نهاد دولتی صادر نمی شود و یک مناقصه قانونی محسوب نمی شوند. بیت کوین نخستین پول شده ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که بدون دخالت حکومت و دولت ها کار می کند. در طول تاریخ، بیت کوین رشد سریعی را پشت سر گذاشته و به یک ارز مهم تبدیل شده است. انتقال این پول ها به بانک نیازی ندارد. امروزه توکن‌های زیادی بر روی بستر ارزهای دیجیتالی مانند اتریوم، ایاس و ترون به وجود آمده اند که از بلاک چین ‌های اصلی برای اجرای تراکنش ‌هایشان استفاده می کنند. ارزهای مجازی نیز ارزهایی هستند که در شبکه blockchain نگهداری می شود و توسط یک بانک مرکزی متمرکز کنترل نمی شود. ارز مجازی با ارز دیجیتال متفاوت است زیرا ارز دیجیتال صرفاً ارزی است که به صورت دیجیتال صادر می شود.
 


Cryptocurrency چیست؟


Cryptocur یک نوع ارز الگوریتمی است که از فناوری ها، دارایی ها یا پروژه های خاصی پشتیبانی می شود. Cryptocurrency به دلیل اینکه مبتنی بر رمزنگاری است، امن و قابل اعتماد محسوب می شود. هنر حل کدها در رمزنگاری، ترکیبی از علوم مختلف است که پایه آن ریاضیات می باشد. این ارز از Blockchain و یک دفترچه غیر متمرکز استفاده می کند به این معنی که هیچ یک از نهادهای فردی یا نظارتی بر اقدامات موجود در شبکه ندارند. Cryptocurrency دارایی ای است که به عنوان ابزاری برای مبادله استفاده می شود. یكی از اهداف اصلی رمزنگاری، ایجاد ارتباطات و چگونگی ایمن سازی آنها است. بیت کوین اولین ارز دیجیتال غیر متمرکز از نوع رمزنگاری شده است که به وجود آمده و هم اکنون بیش از 50 درصد حجم بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده است. Cryptocurrencyبه دو دسته کوین و توکن تقسیم می شوند.
 


تفاوت های اصلی بین ارز دیجیتال و ارز cryptocurrency در چیست؟


اگرچه cryptocurrency نوعی ارز دیجیتال است ، اما تفاوت های اساسی بین این دو وجود دارد. 
1- ساختار ارزهای دیجیتال متمرکز هستند. به این معنی که تراکنش درون شبکه در یک مکان متمرکز تنظیم می شود و گروهی از افراد و رایانه ها هستند که وضعیت معاملات در شبکه را تنظیم می کنند. ارزهای cryptocurrency غیرمتمرکز هستند و مقررات توسط اکثریت جامعه تنظیم می شود.
2- ارزهای دیجیتال نیاز به شناسایی کاربر دارند. شما باید عکسی از خود و برخی از اسناد صادر شده را بارگذاری کنید. خرید، سرمایه گذاری و هر فرآیند دیگری با ارزهای cryptocurrency نیازی به هیچ یک از این موارد ندارد. با این وجود ، ارزهای رمزنگاری شده کاملاً ناشناس نیستند. گرچه آدرس ها حاوی اطلاعات محرمانه مانند نام، آدرس مسکونی و غیره نیستند اما هر تراکنش ثبت شده و فرستنده ها و گیرنده ها به طور عمومی شناخته می شوند. بنابراین ، تمام معاملات ردیابی می شوند.
3- ارزهای دیجیتال شفاف نیستند. شما نمی توانید آدرس کیف پول را انتخاب کنید و تمام نقل و انتقالات پول را از ابتدای زمان مشاهده کنید. این اطلاعات کاملاً محرمانه و خصوصی نگه داشته می شوند. ارزهای رمزنگاری شفاف هستند. هر کس می تواند معامله های انجام شده هر کاربر را مشاهده کند، زیرا همه جریان های درآمد در یک زنجیره عمومی قرار می گیرند.
4- ارزهای دیجیتال دارای یک مرجع اصلی است که به مسائل می پردازد و می توانند با هرگونه مشکل یا مشکل برخورد کنند. این امر می تواند بنا به درخواست شرکت کننده یا مقامات یا به ظن کلاهبرداری یا پولشویی معاملات را فسخ یا مسدود کند. ارزهای رمزنگاری توسط جامعه تنظیم می شوند. بسیار بعید است که کاربران تغییراتی را در Blockchain اعمال کنند، اگرچه موارد قبلی مانند هک DAO وجود داشته است. 


نقاط قوت و ضعف ارز دیجیتال چیست؟


در یک سیستم متمرکز، گروهی از افراد مسئول وضعیت کل سیستم هستند. اگر در یک معامله اشتباه کردید، می توانید درخواستی را برای شرکت مطرح کرده و به نتیجه موفقیت آمیز اعتماد کنید. شما نمی توانید این کار را در سیستم غیرمتمرکز انجام دهید. از طرف دیگر، شبکه های متمرکز اطلاعات محرمانه زیادی را در مورد کاربران نگه می دارند. این داده ها ممکن است در صورت درخواست از بین بروند، هک شده یا به دستگاه های اجرای قانون منتقل شوند. شبکه های غیر متمرکز این مشکلات را ندارند. همین امر در مورد فسخ معامله نیز صدق می کند. اگر سیستم قابل بازگشت باشد، می توانید در یک معامله تغییراتی ایجاد کنید. در عین حال، فضای فعالیت های کلاهبرداری را باز می کند.
 


جمع بندی


به طور کلی پول دیجیتال فقط به شکل دیجیتال وجود دارد. در دنیای واقعی هیچ معادل فیزیکی ندارد. با این وجود، تمام خصوصیات پول سنتی را دارد و می توانید آن را انتقال یا مبادله کنید. شما می توانید از آن برای پرداخت کالاها و خدمات، مانند ارتباطات اینترنتی، فروشگاه های آنلاین و سایر موارد استفاده کنید. ارزهای دیجیتال مرزهای جغرافیایی یا سیاسی ندارند. معاملات ممکن است در هر نقطه و مکانی انجام شود. ارزهای دیجیتالی متمرکز هستند، به این معنی که تراکنش درون شبکه در یک مکان متمرکز مانند یک بانک تنظیم می شود. ارزهای cryptocurrency غیرمتمرکز هستند و مقررات داخل شبکه توسط اکثریت جامعه اداره می شود. به دلیل اینکه ارزهای دیجیتال شفاف نیستند، شما نمی توانید آدرس کیف پول را انتخاب کنید و تمام نقل و انتقالات پول را از ابتدای زمان مشاهده کنید. این اطلاعات کاملاً محرمانه و خصوصی نگه داشته می شوند. ارزهای دیجیتالی دارای مرجع اصلی هستند که می توانند با هرگونه مشکلی برخورد کنند. به عنوان مثال این نهاد مرکزی می تواند معاملات را به درخواست شرکت کننده لغو کند. بیشتر کشورها چارچوب قانونی مربوط به ارزهای دیجیتالی دارند. در حال حاضر در مورد ارزهای رمز پایه نمی توان همین حرف را زد. در بیشتر کشورها وضعیت رسمی آنها هنوز مشخص نشده است.
 

نویسنده: باقری
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.