بیت کوین چه مزایا و معایبی دارد؟

سه شنبه ۳ تیر ۱۳۹۹


بیت کوین هم مانند هر چیز دیگری بی عیب و نقص نیست و در کنار مزایای فراوانی که دارد مشکلات خاص خودش را نیز داراست.
در این مقاله قصد داریم مشخصات و ویژگی های این ارز دیجیتال را با دقت بیشتری بررسی کنیم و به معرفی برخی از مزایا و معایب آن بپردازیم.
اگر هنوز اطلاع زیادی از این ارز پر طرفدار ندارید و می خواهید آگاهی بیشتری از آن بدست آورید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله های پیشین ما یعنی بیت کوین چیست؟ و بیت کوین چگونه کار می کند؟ را مطالعه فرمایید.

 

توضیح مختصری از بیت کوین

همانطور که می دانید بیت کوین ، اولین و معروف ترین رمز ارز دیجیتالی است که توسط فرد یا افرادی ناشناس به نام ساتوشی ناکاموتو به جهان معرفی شد و یک نرم افزار متن باز بود که در سال 2009 ظهور کرد.
بیت کوین یک نسخه همتا به همتا از پول الکترونیک است که درحساب بلاک چین افراد پس انداز می شود و این اجازه را به دارندگان خود می دهد تا به صورت آنلاین پرداخت های خود را به دیگر افراد در سراسر دنیا ، بدون نیاز به بانک یا نهاد مالی خاصی انجام دهند.
با اینکه در چند سال اخیر ارز های دیجیتال مختلفی نظیر اتریوم ، ریپل ، لایت کوین و... به بازار معرفی شده اند اما بیت کوین همیشه طرفداران بیشتری داشته است و با استقبال عمومی مواجه شده است.
در ادامه با بررسی تعدادی از مزایا و معایب این ارز دیجیتال پر طرفدار با ما همراه باشید تا ببینیم که آیا حرکت به سمت خرید و سرمایه گذاری با این ارز الکترونیکی هوشمندانه و پرسود است یا یک ریسک پر خطر محسوب می شود؟!

 

مزایای بیت کوین

•    آزادی بی حد و مرز

بیت کوین هیچ محدودیت خاصی ندارد. در هر موقعی از شبانه روز و هر جایی که باشید می توانید نسبت به ارسال و دریافت فوری هر مبلغی از بیت کوین اقدام کنید.
به دلیل اینکه بیت کوین به هیچ بانک ، سازمان و نهادی وابسته نیست نعطیلی ندارد و هیچگونه محدودیتی برای آن اعمال نمی شود.
هم چنین بیت کوین به کاربرانش اجازه می دهد که بر پول خود کنترل کاملی داشته باشند.

 

•    امنیت بالا

یکی از مهم ترین مزیت های بیت کوین امنیت بالای آن است.
بلاک چین در برابر مواردی مثل سرقت اطلاعات شخصی ، افشای هویت ، تقلب و کلاهبرداری در پرداخت بیش از میزان معامله کارت اعتباری و ... بسیار مطمئن و قابل اعتماد است.
به دلیل دیجیتالی بودن بیت کوین امکان سرقت آن به صورت فیزیکی وجود ندارد و از این خطری که سکه های فیزیکی در معاملات با آن مواجه اند در امان است.
علاوه برآن ها خرید و فروش و پرداخت ها از طریق بیت کوین در مقایسه با کارت های اعتباری امن تر است.

 

•    برگشت ناپذیر بودن تراکنش ها

بر خلاف معاملات رایج که با استفاده از پول های شناخته شده نظیر دلار و ... توسط بانک ها یا نهاد های وابسته انجام می شود ، در بیت کوین چیزی به نام واسطه یا شخص ثالث وجود ندارد.
با استفاده از بیت کوین تمامی تراکنش ها در کمترین زمان صورت می گیرد و به محض انجام تراکنش ، امکان برگشت آن وجود ندارد.

•    آسودگی در انجام تراکنش های بین المللی

بیت کوین بهترین و راحت ترین روش برای انجام تراکنش های بین المللی است ، به خصوص هنگامی که مبلغ تراکنش بالا باشد.
 به دلیل اینکه هیچ کارمزد اضافی برای پرداخت مبالغ مختلف به دریافت کننده پرداخت نمی شود با بیت کوین می توان حتی مبالغی بالاتر از یک میلیون دلار را با کارمزدی کمتر از پنج دلار منتقل کرد.

 

•    بیت کوین را نمی توان ضبط یا مسدود کرد

همانطور که می دانید بیت کوین و به طور کلی تمامی ارز های دیجیتالی مستقل از سازمان یا نهاد خاصی هستند و به همین دلیل هیچ دولت یا حکومتی توانایی جلوگیری از کار بیت کوین را ندارد.
به همین دلیل دولت و حکومت ها نمی توانند دارایی هایی را که به شکل بیت کوین در آمده است مسدود یا ضبط کنند.

 

معایب بیت کوین

•    ناشناس بودن و عدم پذیرش عمومی

به جرات می توان گفت مهم ترین و بزرگترین مشکل بیت کوین و به طوری کلی ارز های دیجیتالی عدم درک عموم مردم از آن هاست.
بررسی ها نشان می دهد حتی افرادی که بیت کوین را خریداری کرده اند ، واقعا نمی دانند که ارز دیجیتال چیست و چگونه کار می کند و اینکه آیا این نوع ارز امن است یا خیر.
به همین دلیل برای اینکه افراد بیشتری به سمت بیت کوین بیایند و راحت تر آن را بپذیرند لازم است تا معنا و مفهوم آن را به خوبی درک کنند.
از طرف دیگر با وجود تاکید بسیار زیاد بر امنیت بیت کوین و بستر بلاک چین اما امنیت این ارز برای اکثر کاربران مبهم است و حس می کنند پول دیجیتال دارای اعتبار ضعیفی در رابطه با مسائل امنیتی است
.

•    عدم پشتیبانی

عدم وابستگی بیت کوین به موسسه یا نهاد خاص و دخالت نداشتن قوانین بانکی در آن یکی از نقاط قوت بیت کوین به حساب می آید اما در برخی از موارد وجود یک سازمان مرکزی برای نظارت و پشتیبانی از این ارز دیجیتال احساس می شود.
به طور مثال هنگامیکه شما کلید خصوصی کیف پولتان را فراموش کنید ، امکان بازگردانی آن وجود ندارد و دارایی خود را برای همیشه از دست خواهید داد.

 

•    نوسان قیمت زیاد

یکی دیگر از معایب بیت کوین تغییرات قیمتی شدید آن است.
این ارز دیجیتال در سال های اخیر نوسان قیمت زیادی را شاهد بوده است به طوری که در سال 2017 با بالاترین قیمت معدل 20 هزار دلار معامله می شد اما اکنون ارزشی نزدیک به 9 هزار دلار دارد.

 

•    امکان کلاهبرداری و حملات سایبری وجود دارد

به دلیل اینکه تمامی تراکنش ها و معاملات در بیت کوین به صورت ناشناس انجام می شود و توسط هیچ فردی قابل پیگیری نیست ، این ارز دیجیتال به یکی از روش های مورد علاقه سارقان سایبری برای انتقال پول تبدیل شده است.
با وجود امنیت بسیار بالای بلاک چین ، حملات سایبری و هک کردن آن امری بسیار پیچیده است اما در صورت سرقت از آنها ، ره گیری و دستگیری سارقان با چالش های زیادی همراه است.


سخن پایانی

همانطور که ملاحظه کردید بیت کوین هم مانند ارز فیزیکی مزایا و معایب خاص خودش را دارد اما وجود برخی از معایب باعث نمی شود قید بیت کوین را بزنیم و آن را غیر قابل اعتماد بنامیم.
بر طبق نظر بسیاری از متخصصان و اقتصاددانان ، ارز های دیجیتالی به مرور زمان اهمیت بسیار بیشتری پیدا خواهند کرد و این نوع ارز کاربرد های خود را در بخش های مختلف پیدا می کند.

نویسنده: باقری
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.