بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۶

قبل از اینکه به نحوه‌ی عملکرد بیت کوین بپردازیم ابتدا باید بدانید بیت کوین چیست؟
این روزها خیلی‌ از افراد به دنبال این هستند که نحوه‌ی عملکرد بیت کوین را بفهمند و بدانند که اصلا چرا یک نفر باید بیت کوین بخرد؟ نکته‌ی قابل توجه در مورد بیت کوین که این پولِ رمزنگاری شده را متمایز از بقیه ارزها می‌کند، عدم قابل پیگیری و ردیابی بودن آن است. این قابلیت بیت کوین به صاحبان این ارز دیجیتالی، این اجازه را می دهد تا بدون اینکه شناسایی بشوند، بتوانند به خرید و فروش بیت کوین های خود در سیستم زنجیره‌های بلاک بپردازند. در اصل وقتی شما صاحب بیت کوین باشید، وارد یک شبکه بزرگ پِر تو پِر (Peer to Peer) می شوید که کاملا به صورت موازی عمل می‌کند و هر فرد می تواند هم به عنوان یک سرور و هم به عنوان یک دریافت‌کننده سرویس، ظاهر شود، یعنی هویت اصلی شما به هیچ وجه در این شبکه فاش نخواهد شد و به راحتی هر چه تمام تر می توانید هر تعداد بیت کوین که می خواهید خرید و فروش کنید؛ این قابلیت بیت کوین باعث شده تا بیشتر معاملات مالی در دارک وب (قسمتی از وب که افرادی معمولی به آن دسترسی ندارند و معاملات غیر قانونی اسلحه، مواد مخدر و ... در آن انجام می‌شود) با بیت کوین صورت بگیرد.


لطفا با یه مثال ساده عملکرد بیت کوین رو توصیف کن!لطفا با یه مثال ساده عملکرد بیت کوین رو توصیف کن!
شما کاملا حق به جانب هستید اگر به طور کامل عملکرد بیت کوین را درک نکرده باشید، چرا که هر تکنولوژی که برای انسان قابل لمس نباشد خیلی دیر تبدیل به موضوعی قابل درک می‌شود.
یک اتاق بزرگ شیشه‌ای را تصور کنید. داخل این اتاق بزرگ تعداد زیادی صندوق‌های کوچک شیشه‌ای وجود دارد، همه چیز قابل رویت می‌باشد به گونه‌ای که اگر شما خارج از اتاق هم باشید می‌توانید داخل صندوق‌های کوچک شیشه‌ای را ببینید! این صندوق‌ها در واقع حساب بیت کوین افراد مختلف هستند. هر صندوق یک عدد منحصر به فرد، یک قفل و یک شکاف برای اینکه پول در آن بریزند، دارد (تنها در صورتی که کلید آن را داشته باشید می‌توانید از آن پول بردارید مانند صندوق صدقات سر خیابانتان! ).
گفتیم که موجودی داخل هر صندوق قابل مشاهده است. حالا بیت کوین چگونه کار می‌کند؟ تصور کنید یک نفر می‌خواهد مبلغی را از صندوقی به صندوق دیگر واریز کند، اول باید وارد اتاق شود و با کلید، صندوق خودش را باز کند و مبلغی که می‌خواهد واریز کند را بردارد و به آدرسِ صندوق مورد نظر (عدد منحصر به فرد هر صندوق همان آدرس صندوق است) بیت کوین بریزد. همه‌ی این فعالیت ها قابل مشاهده می‌باشد، یعنی همه‌ی افراد، صفر تا صد فعالیت ها را می‌توانند رصد کنند و این یعنی هیچ‌گونه کلاه‌برداری در واریز و انتقال بیت کوین ممکن نیست.
همان‌طور که گفتیم یکی از قابلیت های بیت کوین، عدم شناسایی هویتِ دارندگانِ بیت ‌کوین می‌باشد؛ برخلاف سیستم‌های بانکی که حساب‌ها به نام افراد ثبت می‌شوند، در سیستم بیت کوین، صاحب صندوق تنها کسی می‌باشد که کد مربوط به برداشت از آن صندوق (منظور همان کلیدِ صندوق است) را داشته باشد، این موضوع، تنها چیزی است که در اتاق شیشه‌ای قابل رویت نیست و معلوم نیست صاحب هر حساب‌ کیست.


معایب بیت کوین چیست؟معایب بیت کوین چیست؟

  • عدم مقبولیت عمومی: هنوز مردمان زیادی هستند که نمی‌دانند بیت کوین چیست؟ ولی روز به روز به تعداد طرفداران بیت کوین اضافه می‌شود و افراد بیشتری مشوق استفاده از آن در کسب و کار خود می‌شوند.
  • عدم پایداری: باتوجه به اینکه تعداد بیت کوین‌ها 21 میلیون می‌باشد و رقمی محدود است، به همین خاطر ارزش آن روز به روز افزایش می‌یابد مگر اینکه سیستم بیت کوین گسترش یابد و تعداد آن بیشتر شود، اما در حال حاضر این سیستم محدود و ناپایدار است.
  • در حال پیشرفت بودن: سیستم بیت کوین هنوز تازه و نوپا می‌باشد و تنها نسخه بتا اپلیکیشن بیت کوین موجود می‌باشد. در حال حاضر خیلی از سرویس‌های بیت کوین ابتدایی هستند.


        مزایای بیت کوین چیست؟مزایای بیت کوین چیست؟

  • نامحدود بودن قابلیت پرداخت بیت کوین: در هر موقع از شبانه روز، محدودیت معامله بیت کوین ندارید و هیچ روزی این سیستم تعطیل نمی‌باشد چون مجازی است و حد و مرزی ندارد.
  • کارمزدهای بسیار کم: در حال حاضر همه‌ی تراکنش های بیت کوین بدونِ دریافت کارمزد انجام می‌شود. درصورتی که بخواهید پیام تایید تراکنش خود را زودتر دریافت کنید و معامله سریعتر انجام شود باید مبلغ بسیار اندکی به عنوان کارمزد بپردازید که بسیار کمتر از کارمزد کارت اعتباری و پی‌پال است.
  • امنیت و کنترل: تراکنش‌های بیت کوین امن و برگشت ناپذیر است همچنین معامله‌کنندگان بیت کوین هیچ‌گاه مجبور به پرداخت هزینه های نا‌خواسته در تراکنش های خود نمی‌شوند و کنترل کامل بر تراکنش‌های بیت کوین‌های خود دارند.
  • بی طرف و شفاف: تمام اطلاعات در مورد نحوه‌ی تراکنش‌ها و تامین این ارز دیجیتالی بر روی زنجیره‌ی بلاک‌ها در دسترس همگان می‌باشد همچنین هیچ فرد یا سازمانی نمی‌تواند در پروتکل بیت کوین دست ببرد، به همین خاطر این سیستم کاملا شفاف، بی‌طرف و مورد اعتماد است.

در حال حاضر خیلی دقیق نمی‌توان آینده‌ی بیت کوین را پیش بینی کرد اما پیگیری اخبار بیت کوین، کاری هوشمدانه می‌باشد تا در زمان مناسب از صرافی‌ها بیت کوین خریداری کنید و مانند خیلی از افراد که سرمایه های میلیونی به جیب زدند، شما هم سود کنید. عکس العمل هوشمندانه‌تر از خرید بیت کوین در زمان مناسب، فروش بیت کوین در زمان مناسب می‌باشد تا سود خوبی نصیبتان شود و این تنها در صورتی امکان پذیر است که اخبار بیت کوین را دنبال کنید.
 

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.