بهترین بازار برای سرمایه گذاری چیست؟

شنبه ۹ فروردین ۱۳۹۹

هر چه زمان بیشتر می گذرد و تلاطم بازار و تورم افزایش می یابد ، سرمایه گذاری در بازار ها سخت تر و پیچیده تر از گذشته می شود.
 به طوری که در سالهای پیش هر شخصی با توجه به مقدار سرمایه و هدف خود و با کمی جستجو می توانست بهترین سرمایه گذاری برای خود را انتخاب کند ، اما در حال حاضر با توجه به فراز و نشیب های زیاد بازار ، نیاز به دقت و تحقیق بسیار بالا برای سرمایه گذاری است.
در شرایط فعلی پیش بینی آینده اقتصاد ایران بسیار سخت می باشد و یکی از دشوار ترین کار ها ، انتخاب یک بازار مناسب برای سرمایه گذاری با توجه به فشار تحریم ها بر روی کشور است.
در سال های قبل با توجه به اینکه تورم کشور رو به کاهش بود ، سپرده گذاری در بانک ها و استفاده از سود سپرده ، سرمایه گذاری مناسبی بود زیرا نرخ سود بانک بالاتر از تورم بود.
اما در سال های اخیر به دلیل افزایش تورم و رکود بی سابقه و هم چنین کاهش سود بانکی ، افراد سرمایه خود را از بانک ها خارج کردند و به دنبال انتخاب بازار مناسب تر و پر سود تری هستند.


بهترین بازار برای سرمایه گذاری چیست؟


امروزه دیگر نگهداری پول کار عاقلانه ای نیست و با توجه به کاهش روز افزون ارزش پول کشورمان باید به دنبال بازار های پرسود تری برای سرمایه گذاری گشت.
بازار طلا از آنجایی که از بازار ارز تاثیر می پذیرد ، رشد بسیار مناسبی می کند اما با توجه به قیمت بالای طلا در حال حاضر گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری نیست.
اما بازار مسکن به دلیل نقدینگی زیاد مدت هاست که در رکود است و ممکن است از بازار سرمایه گذاری حذف شود و جزو انتخاب ها برای بهترین سرمایه گذاری نباشد.
یکی از عجیب و غریب ترین بازار هایی که در کشور وجود دارد بازار خودرو است که با رشد بسیار زیادی رو به رو است.
اما تمامی موارد ذکر شده در بالا تنها در صورتی قابل اتکا است که اتفاقات ناگهانی بر بازار های سرمایه گذاری تاثیر نگذارد و موجب نوسانات زیاد آن نشود.
به طور مثال در حال حاضر با پیشرفت ویروس کرونا و تاثیر زیاد آن بر روی اقتصاد و هم چنین بازار های سرمایه گذاری ، پیش بینی وضعیت آینده بازار بسیار دشوار خواهد بود.


انواع بازار ها برای بهترین سرمایه گذاری


سرمایه گذاری در ایران همواره یکی از دغدغه های مردم بوده و هست.
به دلیل غیرقابل پیش بینی بودن بازار های اقتصادی ، انتخاب بهترین سرمایه گذاری می تواند کاری دشوار و البته پر ریسک باشد.
عواملی که در انتخاب بازار و نوع محل برای سرمایه گذاری نقش دارند عبارت اند از :


•    بازدهی بالا
•    نقدشوندگی سرمایه
•    کم ریسک بودن سرمایه گذاری
•    شفافیت بازار
•    شرعی و اخلاقی بودن بستر سرمایه گذاری
•    شفافیت


علاوه بر بازار های متدوال برای سرمایه گذاری ، سرمایه گذاری آنلاین هم شیوۀ نسبتا جدیدی برای این کار است که دست افراد را برای بهترین انتخاب بازتر می گذارد.
یکی از مهم ترین کار ها قبل از سرمایه گذاری تحلیل بازار در سال های قبل و هم چنین به دست آوردن اطلاعات کافی در مورد هر کدام از بازار ها است.
به همین دلیل همیشه افرادی بیشترین سود را از سرمایه گذاری خود می برند که توانایی تحلیل و پیش بینی بازار را داشته باشند و قبل از اینکه دیگران مطلع شوند رشد یک بازار را پیش بینی کنند.
پس به منظور پی بردن به بهترین سرمایه گذاری در سال جدید لازم است که بازار های سرمایه گذاری در سال های قبل را بررسی کنیم و از نقاط قوت و ضعف هرکدام آگاه شویم.
بازار های مورد بررسی شامل بانک ، بورس ، مسکن ، طلا و ارز می شوند.


1 – بانک


در دهه های 80 و اوایل دهه 90 سرمایه گذاری در بانک همواره روشی شناخته شده و کم ریسک برای افراد به حساب می آمد.
به دلیل ریسک بسیار پایین و سود دهی بالاتر نسبت به تورم ، مردم ترجیح می دادند تا اگر سرمایه ای در اختیار دارند آن را در بانک سپرده گذاری کنند و از سودش استفاده کنند.
اما همانطور که در بالا نیز اشاره در سال های اخیر با توجه به رکود زیاد و تورم بالا و هم چنین پایان کار موسسات غیر مجاز و بد بین شدن مردم نسبت به آنها ، بانک ها دیگر جذابیت سابق خود را برای سرمایه گذاری ندارند.


2 – بورس


 بورس همواره یکی از بازار های مناسب برای سود دهی بوده و هست و در سال های اخیر جزو بازار های هدف جریان نقدینگی به حساب می آید.
این بازار سود بسیار خوبی را برای افراد کاربلد به همراه داشته است و بیشترین سود با توجه به شاخص کل در سال های اخیر مربوط به سرمایه گذاری در بورس بوده است.
اما بورس یکی از پر ریسک ترین بستر ها برای سرمایه گذاری محسوب می شوند و افراد در صورت نداشتن اطلاعات و مهارت کافی ممکن است سرمایه خود را به راحتی از دست بدهند.
بنابراین لازم است که افراد تازه کار مبلغ کمی را برای سرمایه گذاری در این بازار وارد کنند و یا از افراد خبره و با تجربه کمک بگیرند.


3 – مسکن


یکی از مهم ترین و اصلی ترین بازار ها برای سرمایه گذاری نه تنها در ایران بلکه در همه کشور ها ، مسکن به حساب می آید.
اما یکی از ایراد هایی که دارد این است که به دلیل سرمایه بالایی که می خواهد همه افراد نمی توانند وارد بازار آن شوند.
با این وجود بازار مسکن برای اشخاصی که سرمایه بالایی دارند بهترین سرمایه گذاری به حساب می آید.
در اوایل سال گذشته قیمت مسکن به شدت بالا رفت اما با مواجه شدن با رکود زیاد به یکباره قیمت ها کاهش پیدا کرد ، اما این کاهش قیمت ها در شرایطی که تورم بالا است و ارزش پول کشورمان در حال کاهش است خبر خوبی برای سرمایه گزاران در این بازار نیست.
اما در کنار سود بسیار بالای این بازار نقطه ضعف دیگری که به آن وارد است ، نقدشوندگی پایین آن است. 


4 – طلا و ارز


بازار ارز و به خصوص دلار یکی از بازار هایی است که به دلیل نوسانات شدید و ناگهانی جذابیت بالایی دارد و افراد زیادی به آن جذب می شوند.
اما به علت شناور بودن قیمت آن و اداره نشدن آن توسط دولت جزو بازار های بسیار پر ریسک به حساب می آید.
بازار طلا را می توانیم بستری نسبتا امن برای بهترین سرمایه گذاری در نظر بگیریم.
این بازار بر خلاف ارز و بورس برای غالب افراد شناخته شده تر است و برای کسانی که ریسک پذیری بالایی ندارند راه مطمئن تری به حساب بیاید.
نکته مهمی که در این بازار وجود دارد این است که طلا با توجه به قیمت های جهانی تغییر می کند و به جز سکه ، دولت نقش جندانی در تغییر آن ندارد.

نویسنده: باقری
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.