نرخ ارز چیست؟

یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۶

نرخ ارز چیست؟
نوشته شده توسط Kimberly Amadeo
نرخ ارز مقدار ارزی است که در ازای ارز دیگری می‌توانید مبادله کنید. برای مثال، نرخ ارزِ دلار به شما می‌گوید که به ازای ارزِ دیگری چقدر ارزش دارد. به عنوان مثال، اگر 19 ژوئن امسال را در انگلستان سپری می‌کردید به ازای 1 دلار تنها 77/0 پوند به شما پرداخت می‌شد. بدلیل هزینه‌ی خدمات و کارمزد بانک‌ها و صرافی‌ها که از پول شما کسر می‌گردد، مبلغ دریافتی شما دقیقا معادل نرخ ارز نمی‌باشد؛ برعکس مبادله بالا، هر 1 پوند، 29/1 دلار ارزش دارد.


نرخ ارز انعطاف پذیرنرخ ارز انعطاف پذیر
اکثر اوقات، نرخ ارزها توسط صرافی‌ها ، بازار ارزهای خارجی و یا فارِکس تعیین می‌شوند؛ به همین دلیل نرخ ارزها لحظه به لحظه در حال تغییر می‌باشند که به آن نرخ ارز انعطاف پذیر می‌گویند.
نرخ ارز انعطاف پذیر دنباله‌روی معامله‌گران فارِکس است چرا که معامله‌های آن ها نرخ ارزها را تعیین می‌کنند. هر چند آن‌ها، تنها یک فاکتورِ تاثیرگذار به ‌حساب می‌آیند؛ اگر بخواهیم 3 تا از مهمترین فاکتورهای تعیین کننده نرخ ارز را نام ببریم باید به نرخِ بهره‌ی بانک‌های مرکزی، میزان بدهی کشور و قدرت اقتصادی کشور اشاره کنیم. ایالات متحده آمریکا به بازار فارِکس اجازه می‌دهد تا ارزش ارز دلار را تعیین کند. ارز دلار در سال 2008 در طول بحران مالی جهانی نسبت به خیلی از ارزها برتری یافت و همچنین دلار آمریکا، قوی ترین ارز جهان شد.
وقتی بازار های سهام در سراسر جهان سقوط کردند، معامله‌گران به خاطر حاشیه امنیتی که دلار داشت، به آن روی آوردند. اما چرا دلار ریسک پذیری کمتری در معاملات داشت؟ در آن دوران هیچ بحران اقتصادیی در آمریکا نبود و اکثر سرمایه‌گذاران اطمینان داشتند که وزارت خزانه داری آمریکا از امنیت و قدرت دلار حمایت می‌کند، حال به خاطر آن حمایت است که با قطعیت می‌گوییم: دلار ارز جهانی است.

 


نرخ ارز ثابت  نرخ ارز ثابت 
زمانی که نرخ ارز یک کشور باتوجه به بازار ارز فارِکس تغییر نکند، نرخ ارز آن کشور ثابت بوده و نسبت به دلار و سایر ارزهای مهم، ارزش خود را حفظ کرده است؛ به همین خاطر مقادیر زیادی از آن ارز خرید و فروش می‌شود و ارزش خود را حفظ می‌کند.
برای مثال، چین نرخ ارز خود را به صورت ثابت حفظ می‌کند. کشور چین ارزِ یوآنِ خود را با هدفِ برتری نسبت به دلار در بازارهای ارز می‌فروشد که تا الان هم موفق بوده است، چرا که در فوریه سال 2003، هر دلار ارزشی معادل 28/8 یوآن داشت ولی در ژوئن سال 2017، هر دلار ارزشی معادل 806/6 یوآن پیدا کرد ؛ از سال 2003 تا به امروز، دلار آمریکا نسبت به یوآن چین تضعیف شده است؛ دلیل این اتفاق برای دولت آمریکا کاملا مشخص است، چون خودشان به دولت چین فشار آوردند تا ارزش یوان را افزایش دهند، تا بدین وسیله صادرات آمریکا در چین با قیمت‌های رقابتی‌تری به فروش برسند، همچنین صادرات چین در آمریکا گران‌تر به فروش رسیدند که به نفع آمریکا بود. در 11 آگوست سال 2015 چین سیاست اقتصادی کشور خود را تغییر داد تا نرخ ارز خود را انعطاف پذیر کند.دولت چین برای حل این مشکل تصمیم گرفت وابستگی خود به دلار را کمتر کند و یوان را به طور گسترده‌تر معامله کند.

 


چرا یورو جایگاه ویژه‌ای دارد؟چرا یورو جایگاه ویژه‌ای دارد؟
بیشتر نرخ ارزهای مختلف براساس دلار سنجیده می‌شوند در صورتی که ارز یورو، مبنایی برای سنجش نرخ ارز دلار است! غیرقابل تصوره که بگویم در 26 ژوئن سال 2016، هر 1 دلار ارزشی معادل 89/0 یورو داشت چون به گوش شماها چیز دیگری رسیده است، هر 1 یورو معادل 11/1 دلار است.
ارزش یورو از 22 آوریل سال 2008 سیری نزولی به خود گرفت، در آن زمان یک یورو معادل 60/1 دلار بوده، که علت این موضوع تصویب رای جدایی انگلستان از اتحادیه‌ی اروپا بوده است. علاوه بر این بانک مرکزی اروپا نرخ بهره‌های خود را کاهش داد تا بدین وسیله هر کسی که پول واریزی ویا پس‌انداز به ارز یورو داشته است، کاهش یابد و ارزش آن کم شود.
بانک مرکزی اروپا در ماه مارس 2015 نرخ بهره‌ی خود را کمی افزایش داد تا بدین طریق قیمت یورو به 10/1 دلار کاهش یابد؛ همچنین یورو در طول بحران نیز به خاطر بدهی یونان هم ضعیف شد.
در هر صورت، یورو جایگاه ویژه‌ای دارد. یورو دومین ارز محبوب بعد از دلار است. بیش از 332 میلیون نفر منحصراً فقط از یورو به عنوان سرمایه‌ی خود استفاده می‌کنند. ارز یورو، محبوبیت خود را مدیون قدرت اتحادیه اروپا می‌باشد. با اینکه صلاحیت یورو توسط تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا تایید نشده است، اما هیچ ارز دیگری به مانند یورو، بعد از دلار، صلاحیت ارز جهانی شدن را ندارد.


 

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.