با شغل صرافی بیشتر آشنا شوید

شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۸

صرافی (currency exchange) به معنای داد و ستد انواع پول است. شغل صرافی از قرن ها پیش برای دادوستد پول به کار رفته و در ارتباط با طلا و نقره و ارز می باشد. صرافی ریشه بانکداری امروز است. به طور کلی صراف کسی است که پول‌های رایج کشورها یا اوراق بهادار را به یکدیگر تبدیل می‌کند.
 
شغل صرافی عبارتست از معامله و تبدیل وجوه و نقود و اوراق بهادار و… به عبارت دیگر صرافی عبارتست از انجام انواع معاملات پولی و ارزی از قبیل : تبدیل پول داخلی به ارز خارجی یا بالعکس، تبدیل سکه طلا و نقره به پول رایج کشور یا بالعکس و تعهد حواله پول از محلی به محل دیگر .پول لازمه کار تاجر است. بدون پول نمی توان هیچ عملیات تجاری و خرید و فروشی انجام داد. ممکن است تاجران برای خریدهای خود وجه نقد کافی نداشته باشند یا خریداران، اجناس آن ها را به نسیه بخرند. برای فراهم کردن پول نقد یا نقد کردن مطالبات خود ، تجار به موسسات صرافی و بانکی مراجعه می نمایند تا وسایل کار آن ها را فراهم نمایند.


تاریخچه صرافی


در زمان معبد دوم اورشلیم تعداد زیادی از افراد در حیاط معبد به شغل صرافی مشغول بودند. کار این افراد به این صورت بود که پول های رومی و یونانی را با پول یهودی که تنها پول قابل استفاده در معبد بود تعویض می‌کردند. در زمان قرون وسطی در اروپا هر شهری واحد پول خودش را داشت و وقتی یک نفر از شهر دیگر می آمد، باید پول خود را با پول ان شهر عوض می کرد. صراف ها وظیفه این تعویض پول ها را داشتند. در ایران نیز به دلیل اینکه در دین اسلام سود گرفتن بر روی پول ممنوع بود، این تجارت به صورت کامل در اختیار یهودیان بود. در قرن نوزدهم تقریباً تمامی یهودیان شیراز به شغل صرافی مشغول بودند. صرافی در قرن نوزدهم میلادی گسترش زیادی پیدا کرد. تا قبل از شروع بانکداری در ایران، صرافی ها در بیشتر شهرها نمایندگی داشتند و صرافی های بین المللی نیز در بازارهای بغداد، هند و روسیه فعالیت داشتند. رفته رفته شغل صرافی تخصصی تر شد و بعضی صراف ها پول را مبادله می کنند و بعضی وثیقه دریافت می کنند و وام می دهند. 


انواع صرافی در ایران


1-  صرافی‌هایی که خرید و فروش ارز را به صورت نقدی انجام می دهند. این صرافی ها مجاز نیستند که معاملات ارزی دیگر را انجام دهند.
2- صرافی‌هایی که هم به صورت نقدی خرید و فروش ارز و مسکوک طلا و نقره را انجام می دهند و هم در چهارچوب مقررات ارزی به نقل و انتقال ارز می پردازند.


وظایف اصلی صرافان


کار اصلی صرافی ها خرید و فروش و تبدیل ارز می باشد. از دیگر وظایف صرافان می توان به نقل و انتقال پول به کشورهای دیگر اشاره نمود. وقتی می خواهید به کشورهای خارجی سفر کنید، باید برای تهیه ارز رایج آن کشور به صرافی مراجعه کنیم و در مقابل پرداخت پول کشور خود ، ارز کشوری که می خواهیم به آنجا سفر کنیم را دریافت کنیم. صرافی ها ارز خارجی را به مشتریان ارائه داده و پول نقد در ارزهای ملی و خارجی را ردوبدل می کنند. 
بانک مرکزی وظیفه خرید و فروش ارز را بر عهده دارد اما تبدیل ریال به ارز مسافرتی در صرافی ها انجام می شود. بانک مرکزی در معاملات بزرگ ارزی شرکت دارد و وظیفۀ خرید و فروش ارز بصورت محدود بر عهده صرافی ها می باشد. در شغل صرافی اطلاع از نرخ روز ارز از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. نرخ ارز دائما در حال تغییر می باشد و اطلاع صرافی از جدیدترین نرخ ارز در بازار جهانی از مسایل مهم در خرید و فروش درست ارز می باشد. 
به طور کلی شغل صرافی همان فروشنده کالا هست، با این تفاوت که ان ها به خرید و فروش ارز مشغول هستند.در شغل صرافی، اطلاع از نرخ ارز بسیار مهم می باشد. نرخ ارز در بازارهای بین المللی مثل فارکس تعیین می شود. البته نرخ ارز در کشورها را معمولا بانک مرکزی انجام می دهد و و بانک ها با در اختیار گذاشتن نرخ به صرافی ها باعث می شوند که انها به صورت صحیح تری کار خود را انجام دهند.
 
حال این سوال پیش می آید که چرا وقتی می خواهیم خرید و فروش ارز انجام دهیم از همان ابتدای روز جمله "هنوز نرخ درنیامده" را می شنویم؟ در حالی که بانک ها ساعت 7:30 شروع به کار می کنند و وظیفه بانک اعلام نرخ است، پس چرا هنوزنرخ در نیامده؟
پاسخ این سوال اینطور داده می شود که نرخ ارزهای خارجی در ایران خارج از بانک مرکزی و حتی محدوده ایران تعیین می شود و نرخ ارز در کشورهایی مثل امارات عربی متحده یا افغانستان و ترکیه تعیین می شود. البته مرکز اصلی تعیین نرخ ارز در بازار آزاد ایران همان امارات است و چون صرافی ها در امارات ساعت 11 کار خود را شروع می کنند به همین دلیل در ایران نیز تا قبل از این ساعت قیمتی در بازار گفته نمی شود و معمولا از ساعت 11 به بعد شروع به اعلام نرخ می کنند.


نحوه تاسیس صرافی 


برای تاسیس صرافی قوانین خاصی وجود دارد. بازارهای ارز به شرکت ها و افراد اجازه می دهد که در صرافی ها یک ارز را به ارز دیگری تبدیل کنند. صرافی ها به مشتریان در درک و سرمایه گذاری در بازارهای ارز خارجی کمک می کنند تا اطلاعات مشتریان را در مورد نرخ ارز و بینش در بازارهای جهانی به آنها ارائه دهند. باید به کارشناسان مسائل اقتصادی اجازه ثبات نرخ ارز نیز داده شود، تا هر سال بر اساس تورم داخل و خارج از کشور رقمی به نرخ ارز اضافه کنند، به طوری که قیمت ها ثبات لازم را داشته باشند.
همانند بسیاری از مشاغل در صنعت سرمایه گذاری، مسیر تبدیل شدن به یک صرافی ممکن است متفاوت باشد. بسیاری از موقعیت ها ی شغلی حداقل مدرک کارشناسی یا لیسانس  را در کسب و کار احتیاج دارد، هم چنین  تجربه قبلی در بازارهای مالی می تواند برای تاسیس یک صرافی سودمند باشد و باعث پیشرفت در زمینه این شغل می شود.

 

نویسنده: باقری
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.