پیش بینی قیمت دلار با این روش های طلایی

شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸

ای روزها شاهد این هستیم که هر فردی به دنبال پیش بینی قیمت روز دلار و کسب سود از این راه می باشد، چرا که در چند ماه اخیر افراد زیادی از معامله دلار و سکه های خود، سود های کلانی به جیب زدند، از طرف دیگر افراد بیشماری هم هستند که به شدت متضرر شده اند. نوسان قیمت دلار در بازار بسیار زیاد شده است و در یک هفته گران می شود و تنها یک روز ازهفته، رنگ ارزانی به خود می بیند!
در این مقاله‌ سعی شده به بررسی روش های دقیق پیش بینی قیمت دلار به زبانی ساده بپردازیم تا  بتوانید برای سرمایۀ خود برنامه ریزی کنید.


1- عامل ماه ژانویه

 


اولین راه پیش بینی قیمت دلار این می باشد که هر ساله نزدیک ماه یانویه از سال میلادی، قیمت دلار به صورت طبیعی افزایش می یابد، دلیل این امر این می باشد که در این ماه تقاضا برای مسافرت افزایش یافته و درنتیجه تقاضا برای دلار هم زیاد شده و در نهایت شاهد افزایش قیمت دلار می باشیم.

 


2-  تغییر در درآمدهای کشورها

 


با افزایش درآمد یک کشور، میل به واردات افزایش یافته و به طور عکس با کاهش درآمد یک کشور، میل برای دریافت و پذیرفتن صادرات از کشورها کاهش می یابد و چون قدرت خرید آن ها کم می شود، شاهد تغییر قیمت دلار می باشیم.
 


3- تهی فروشی ارزی

 


عده ای از معامله‌گران ریسک می‌کنند و فرض را بر این می گذارند که قیمت دلار تا آخر روز کاهش می یابد و اگر ریسک‌ آن‌ها جواب دهد و قیمت دلار در بازار ارز به قیمت پیش بینی شده دلار توسط آنها برسد، در این صورت سود کرده اند و اگر این روند کاهشی رخ ندهد، متضرر شده اند. اگر تعداد معامله‌گرانی که در بازار ارز دست به چنین ریسکی میزنند زیاد باشد، بر قیمت دلار می توانند تاثیر بگذارد و باعث نوسان قیمت دلار شود.
فرمولی برای پیش بینی قیمت دلار وجود دارد که به شرط رخ ندادن اتفاقات ناگهانی و خارج از پیش بینی، با درصد خطای نزدیک به 5 درصد می توان محدوده قیمت دلار را در سال آینده پیش بینی کرد.
« میانگین قیمت دلار در سال 98 = میانگین قیمت دلار در سال 97 × (1 + (نرخ تورم ایالت متحدۀ آمریکا – نرخ تورم ایران)) »

 

4- افزایش قیمت دلار در کشورهای ثانویه 

 


روش دیگر برای پیش بینی قیمت دلار این می باشد که به ارزش دلار در کشورهای همسایه به خصوص سلیمانیه عراق توجه کنیم. زمانی که قیمت دلار در کشورهای همسایه زیاد می شود، معامله‌گران، دلارهای خود را که در کشور خودمان با قیمت پایین تری خریداری کرده اند، از کشور خارج کرده تا در آن منطقه بفروشند و سود کنند. همین خروج ارز باعث افزایش قیمت دلار در داخل کشور می‌شود.


5- نوسان نرخ بهره

 


اگر نرخ بهره در کشور افزایش یابد، دراین صورت افراد از کشورهای مختلف برا ی سرمایه گذاری و دریافت سود، جذب کشور می شوند و سرمایه‌ خود را تبدیل به پول رایج کشورمان می کنند و در نتیجه قیمت دلار کاهش می یابد و برعکس، اگر نرخ بهره کاهش یابد، جریان برعکس می شود و قیمت دلار افزایش می یابد.


6- برابری قدرت خرید (Purchasing power parity) 

 


PPP نوعی شاخص اقتصادی است که به عنوان تکنیکی برای تعیین ارزش پول‌های مختلف بکار می‌رود. طبق این روش، قیمت اجناسِ یکسان در کشورهای مختلف، یکسان است. به عنوان مثال، اگر پیش بینی شود قیمت گوشی آیفون در کشوری 4 درصد افزایش قیمت داشته باشد ولی قیمت گوشی آیفون در کشوری دیگر، تنها 2 درصد افزایش قیمت داشته باشد. در این صورت بین قیمت گوشی آیفون در 2 کشور، 2 درصد تفاوت تورم وجود دارد. طبق روش برابری قیمت خرید PPP، می توان پیش بینی کرد قیمت گوشی آیفون بین 2 کشور حدوداً یکسان شود. از این روش برای پیش بینی قیمت دلار نیز می توان استفاده کرد.

 


7- عرضه

 


 این موضوع که بانک مرکزی، ارز در بازار عرضه کند یا نکند، تاثیر مستقیم بر قیمت دلار دارد. بخش عظیمی از درآمد ارزی کشور ما از بخش صادرات نفتی می باشد. پس بدیهی به نظر می رسد که با تحریم نفتی ایران از سوی کشور آمریکا درآمد ارزی کشور ما به شدت کاهش می یابد و باعث افزایش نرخ دلار می شود.ددر حال حاضر برای پیش بینی قیمت دلار در کوتاه مدت، نظر قطعی نمی توان داد، چرا که عوامل موثر بر قیمت دلار پیوسته در حال تغییر هستند و ممکن است یک روز قیمت دلار افزایش یابد و یک روزهم ما شاهد کاهش قیمت دلارباشیم.

 


 8-  شوک سیاسی


در این روش پیش بینی قیمت دلار به دو نوع شوک سیاسی مثبت و منفی اشاره داریم. شوک های سیاسی مثبت مانند توافق های بین المللی، تاثیر مثبتی بر نرخ ارز داشته و قیمت دلار کاهش پیدا می کند، اما شوک های سیاسی منفی مانند تحریم یک کشور، تاثیر منفی بر قیمت ارز در آن کشور می گذارد و قیمت دلار افزایش می یابد.

 


9- تقاضا

 


هر چقدر در طرف عرضه، عوامل افزایش نرخ دلار به شوک های سیاسی و روابط بین الملل وابسته بودند، در طرف تقاضا، این عوامل به جو روانی و رفتار مردم وابسته است، چرا که مردم تعیین کننده‌ی میزان تقاضا برای دلار هستند.


 
10-  جو روانی و رفتار مردم

 


جو روانی و رفتار مردم مهم ترین روش پیش بینی قیمت دلار می باشد و عامل موثر بر قیمت دلار می باشد.
این روزها همه به دنبال پیش بینی قیمت دلار و قیمت سکه هستند و در پی آن هستند که به هر نحوی شده اقدامی کنند تا متضرر نشوند. این تفکر در کوتاه مدت کاملا درست است و باعث درجریان بودن سرمایه‌ این افراد می شود، اما در بلند مدت باعث خنثی شدن سرمایۀ شما می شود! چون همیشه شما نمی توانید از خرید و فروش سود به جیب بزنید و زمان هایی هست که به دلیل نوسانات زیاد و قیمت ناپایدار دلار، شما ضرر می کنید.
می توان نتیجه گرفت که هریک از ما بر نرخ دلار تاثیرگذار خواهیم بود و می توانیم آن را کنترل کنیم که بیشتر از این متضرر نشویم.
همه‌ی این روش های پیش بینی قیمت دلار تنها احتمال هایی می باشند که از گذشته‌ نوسان های قیمت دلار را باعث شده اند. 

 

نویسنده: باقری
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.