پی پال (PayPal) چیست؟

دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸

پیتر تیل و مکس لوچین در سپتامبر سال ۱۹۹۸ به جریان استارت‌آپی جهان که تازه شکل گرفته بود پیوستند و به فکر راه‌اندازی یک کیف‌پول دیجیتال امن افتادند. امن بودن به این معنا که این سیستم نسبت به کیف پول فیزیکی، قابل سرقت نبود. پی پال در سال ۱۹۹۸ توسط پیتر تیل و مکس لوچین (Petel Theil & Max Levchin ) با نام اولیه Confinity و ایده ایجاد یک واحد پولی بین‌المللی خارج از کنترل دولت ایجاد شد.


 
شروع همکاری با eBay


۱۵ فوریه‌ی سال ۲۰۰۲ پی‌پال وارد بورس شد و و ارزش سهام آن در پایان اولین روز عرضه سهام از رقم اولیه ۱۵ دلار، به ۲۰ دلار رسید. eBay در همان سال با خرید عمده سهام پی پال آن را به مالکیت خود درآورد و آن را با خدمات وب سایت خود تلفیق کرد و بدین ترتیب شرایطی را فراهم آورد تا کاربران این سایت بتواند با امنیت و سرعت بالا تراکنش های خود را زیر نظر این شرکت با قابلیت اطمینان بیشتری انجام دهند.


شروع همکاری با مسترکارت


پی‌پال در اوایل سال ۲۰۰۷ شروع به همکاری با مسترکارت کرد، این همکاری روشی فراهم کرد که به وسیله‌ی آن مشتریان می‌توانستند روی وب‌سایت‌هایی که مسترکارت می‌پذیرند، اما زیرساخت‌های پی‌پال را پشتیبانی نمی‌کنند، پرداخت انجام دهند. 
 
هدف از این همکاری کاهش وابستگی پی‌پال در معاملاتی بود که از طریق ای‌بی صورت می‌گرفت. PayPal (پی ‌پال) با استفاده از سریع‌ترین متدهای بانکی روز و بهره‌گیری از آخرین سیستم‌های امنیتی، سرویس‌های متنوعی را در زمینه خرید و فروش آنلاین و استفاده از کارت‌های اعتباری به صورت کاملا مطمئن، راحت و سریع ارائه می‌دهد.


پی پال چگونه کار می کند؟


در ساده ترین حالت می توان گفت پی پال یک کیف پول الکترونیکی است. نحوه کار پی پال بدین صورت است که شما در ابتدا به ساده ترین شکل ممکن و در زمانی کوتاه با اطلاعات شخصی (یا شرکتی) و با استفاده از تنها یک آدرس ایمیل، برای خود یک حساب کاربری در وب سایت PayPal.com ایجاد می کنید. سپس به صورت اینترنتی آن را شارژ می نمایید. درهنگام شارژ اکانت پی پال از حساب بانکی شما مبلغی را کسر نموده و به موجودی حساب کاربری شما در پی پال اضافه می‌شود. پس از آن می توانید بدون استفاده از کارت بانکی و یا حساب بانکی، پرداخت‌های خود را از درگاه‌های اینترنتی انجام دهید.


چند نوع حساب پی پال وجود دارد؟


به طور کلی سه نوع حساب پی پال وجود دارد : 


1- حساب پرسونال :(Personal) 


پایین ترین سطح حساب در پی پال است برای اشخاص حقیقی بعنوان یک حساب عادی برای گردشهای مالی پایین بکار می رود. از ویژگی های حساب پرسونال وجود تایپ های پرداخت می باشد. با وجود انواع تایپ ها می توانید با راحتی بیشتری از امکانات آن استفاده نمائید.


2- حساب پریمیر :(Primier)


این نوع حساب، علاوه بر قابلیت های یک حساب عادی پرسونال، دارا امکانات دیگری نظیر دریافت کارت اعتباری، کارت بانکی و حساب بانکی را نیز دارا می باشد. همچنین با استفاده از این حساب می توان از قابلیت هایی مثل سبد خرید و گزارش پرداخت نیز استفاده کرد.


3- حساب بیزینس :(Businees) 


 این حساب مخصوص شرکت هایی است که کارهای تجاری بزرگی را اداره می کنند، یا فروشگاه های آنلاین دارند. این حساب می تواند تحت نام بیزینس شما ساخته شود و از تمام امکانات پرداخت با کارمزد بسیار کمی استفاده کنید. از امکانات این حساب می توان به دریافت پول از مشتریانی که اکانت پی پال ندارند اشاره کرد. 
امکان افتتاح سه نوع حساب ذکر شده در درگاه پرداخت اینترنتی پی پال برای افراد وجود دارد. البته هر حساب باید یک آدرس ایمیل منحصر به فرد، حساب بانکی و کارت اعتباری مرتبط با آن داشته باشد.افتتاح حساب پی پال و ارسال پول از حساب پی پال برای همه انواع حساب ها کاملا رایگان است.دریافت وجه از حساب پی پال، به حساب شخصی شما رایگان است، اما به حساب کسب و کار شما، شامل هزینه می باشد.


نکات ساخت انواع حساب در پی پل در ایران

 


پی پال شرکتی آمریکایی است که از قوانین مربوط به تحریم پیروی می کند. دسترسی به سایت پی پل از طریق آی پی (IP) ایران امکان پذیر نیست. بنابراین، هرچقدر ساخت یک اکانت پی پال در خارج از ایران ساده و ابتدایی به نظر می رسد، از داخل ایران شبیه امری نشدنی است. برای افتتاح حساب پی پال و همچنین کار کردن با آن، حتما از IP ثابت اختصاصی غیر ایرانی استفاده کنید. بهترین و امن ترین راه استفاده از VPS (سرورهای اختصاصی مجازی) با IP کشوری است که نام آن را در اطلاعات حسابتان وارد کرده اید. در هنگام افتتاح حساب، محل سکونت خود را کشورهایی مثل انگلیس، کانادا یا آمریکا انتخاب نکنید. این کشورها برای وریفای شدن نیاز به حساب بانکی دارند. بنابراین بهتر است از کشورهایی مثل هند برای اینکار استفاده کنید. 


 
امنیت پی پال چیست ؟


در سال ۲۰۰۶، PayPal برای جلوگیری از هک شدن حساب‌های کاربری، ورود به حساب کاربری با رمز ۶ کاراکتری برای کاربران خود فعال نمود. این رمز ۶ کاراکتری به دو روش قابل استفاده می باشد. اول اینکه از بانک ارائه‌کننده کارت اعتباری، خریداری شود؛ که در این حالت پس از ورود با نام کاربری و رمز عبور در وب‌سایت پی پال، باید رمز ارائه شده توسط دستگاه در صفحه بعدی وارد شود. در حالت دوم ،رمز یکبار مصرف ۶ کاراکتری به شماره همراه مشتری که در پنل کاربری خود ثبت کرده است، ارسال می‌شود که با وارد کردن آن، وارد مراحل بعدی می‌شود. معمولا روش دوم برای خرید‌هایی که از طریق اپلیکیشن صورت می‌گیرد، استفاده می‌شود. ارسال پیامک نیز هزینه‌ای برای کاربران ندارد و رایگان است.


سیاست‌های امنیتی پی پال برای خریداران در فروشگاه آنلاین


سیاست حفاظت از خریدار پی پال به این شکل است که اگر مشتری هزینه محصول خریداری شده را پرداخت کرد و محصول در تاریخ مقرر به دستش نرسد یا محصول ارسال شده با توضیحات درج شده برای محصول در وب‌سایت فروشنده مغایرت داشته باشد، می‌تواند شکایت ثبت کند. مشتری می‌تواند تا ۱۸۰ روز پس از دریافت محصول خود ثبت شکایت کند و فروشنده هم موظف است تا ۲۰ روز کاری این شکایت را بررسی کرده و پاسخگو باشد. در صورتی که این شکایت به جا باشد، فروشنده موظف است هزینه محصول را به همان کارتی که خریدار از طریق آن وجه را پرداخت کرده، بازگرداند.

نویسنده: باقری
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.