راه های تشخیص طلای اصل از بدل؟

یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸

افراد زیادی به طلا به چشم سرمایه گذاری نگاه میکند، پس تشخیص تقلبی یا اصل بودن طلا اهمیت ویژه پیدا می کند، در ادامه به بررسی روش های تشخیص اصلی یا تقلبی بودن طلا پرداخته‌ایم.


در حال حاضر ایران دومین مصرف کننده جواهر و طلا در جهان به حسابمی آید.
شاید جالب باشد که بدانید اصفهان و تهران بیشترین اندوخته های طلا را در خود جای داده اند.

ایرانیان از گذشته تا به امروز با ذخیره و سرمایه گذاری کردن طلا، سعی در افزایش سرمایه‌ی خود داشته اند اما اخیراً به دلیل بی ثباتی قیمت سکه و طلا و نامناسب بودن وضعیت اقتصادی به مانند سابق از سکه و طلا به عنوان منابعی برای سرمایه گذاری و پس انداز یاد نمی کنند و جواهر و طلا را صرفا برای تزیین و زیبایی بهره می برند.

حالا حتی اگر تنها قصد خرید طلا به منظور تزیین و زیبایی هم داشته باشیم، موضوعی که حائز اهمیت می باشد این است که چگونه طلای اصل را از قلابی تشخیص دهیم؟

هیچ روش۱۰۰ درصدی وجود ندارد!

اگر شما دوره های فنی تمیّز و تشخیص طلای اصل را هم گذرانده باشید، باز هم نمی توانید به طور کامل ادعا کنید که می توانید هر طلایی را تشخیص دهید که اصل می باشد یا قلابی؟

این موضوع بحثی داغ در بین طلافروشان می‌باشد که آنها میگویند تشخیص اصل یا تقلبی بودن طلا در بیشتر موارد به وسیله خود خریداران هم امکان پذیر نمی باشد، اما آنها می‌گویند در قبال فاکتوری که بهشان میدهند و خود را موظف می‌دانند تا در صورت نیاز، به اتحادیه طلا و جواهر پاسخگو باشند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر فروش، کورش گوهربین می‌گوید هر دو ماه یکبار طلافروشی موظف هستند طلای خود را در اختیار بازرسان نمونه برداری قرار دهند تا تقلبی نبودن طلاهای آنها مشخص شود؛ عیار طلا و مالک سازنده طلا نیز مشخص کننده است که نشان دهنده هویت سازنده آن طلا می باشد.

وی همچنین افزود بر اساس فرمان موسسه استاندارد در آینده نه چندان دور قرار است اقدامات مربوطه برای تشخیص هر چه بهتر تقلبی یا اصل بودن طلا و جواهرات انجام شود.

نکته حائز اهمیت دیگری که رئیس اتحادیه طلا و جواهر به آن اشاره کرده است این است که در صورتی که افراد از مراکزی طلا و جواهرات خود را تهیه کنند که مورد تایید اتحادیه طلا و جواهر نباشد، هرگونه کلاهبرداری و تخلفی صورت بگیرد، هیچ مسئولیتی در این زمینه نخواهد داشت.

همچنین فاکتوری که طلافروش به شما ارائه می دهد معتبر است، در صورتی که هرگونه مشکل در فاکتور وجود داشته باشد و با شکایت شما و اثبات اصل نبودن جنس طلا، وی باید پاسخگو باشد.

با هماهنگی های صورت گرفته در آینده نه چندان دور قرار است که کد استاندارد ای در درون محصول طلا حک شود تا اصل بودن آن مورد تایید قرار بگیرد.

همچنین در مواردی مشاهده شده که ترازوهای خاصی که برای اندازه‌گیری وزن طلا مورد استفاده قرار می گیرد، دچار خرابی یا مشکل شده‌اند که در این صورت، قیمت طلای خریداری شده توسط شما تغییر خواهد کرد.

نظارت بر میزان دقتی که ترازوهای طلا فروشی ها دارند بسیار حائز اهمیت است و به همین خاطر سال یکبار ترازوها توسط اتحادیه طلا و جواهر مورد بررسی قرار می گیرند علیرغم اینکه این ترزاوهای دیجیتالی امکان خطا در آنها وجود ندارد.

در حال حاضر روش هایی بسیار متفاوتی برای تشخیص طلای اصل از قلابی وجود دارد، روش های مانند تشخیص طلا با سرکه سیب، تشخیص طلا با وایتکس، تشخیص طلا با حرارت و همچنین تشخیص طلا با سرکه و ... اما در ادامه مقاله، در مقاله بهترین روش های تشخیص طلا از بدل در خانه، به بررسی کامل روش های تشخیص طلا اصل از قلابی خواهیم پرداخت.

صرافی ارکان

 

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.