برات و سفته چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸

در این مقاله می‌خواهیم به بررسی فرق‌های بین سفته و برات به طور کامل بپردازیم با ما همراه باشید.


 برای فهم راحت تره مفهوم این ۲ مفهوم، با یک مثال آغاز میکنیم.

هنگامی که فردی از بانک تقاضای وام می کند، موظف می شود که سفته به بانک بپردازند و تا زمانی که بدهی اش را به طور تمام و کمال نپرداخته باشد، سفته های وی نزد بانک باقی می ماند.

 پس از این موضوع، بانک سفته را به او پس میدهد، در اصل سفته یک نوع سند می باشد  تا  شرایط قرارداد به خوبی  انجام گردد .

برای سفته، ۲ فرد وجود دارد که قراردادی بین آن ها منعقد گردیده است، اما در برات موضوع فرق می کند.

برای برات به سه نفر نیاز است و نکته‌ی حائز اهمیت در مورد برات این است که چگونگی بازگرداندن پول هم ذکر می‌شود و حائز اهمیت است، در ادامه بیشتر با این موضوع آشنا خواهیم شد.

تفاوت های اصلی برات و سفته چیست؟

1- افرادی که در قرارداد برات شرکت می کنند، محیل(برات کش)، محال له(دارنده برات) و محال علیه(پرداخت کننده‌ی برات) هستند، اما در سفته متعهد و متعهد و له می باشند.

2- نکته جالب در رابطه با سفته این است که موضوع پذیرش در سفته وجود ندارد، چرا که حواله بر عهده شخص دیگری نیست که نیاز به پذیرش و تایید او باشد.

3- امر صدور سفته در صورتی یک عمل تجاری به حساب می آید که هر دو طرف معامله صاحب صرافی، بانکدار و یا تاجر باشد، درصورتی که صدور برات یک عمل کاملا تجاری می‌باشد.

4- در سفته مکان و چگونگی پرداخت وجه به وسیله بدهکار معنایی ندارد در صورتی که این موضوع شرط اصلی در برات به حساب می آید.

5- در برات قید کردن نام طلبکار ضروری می باشد چون از شرایط اساسی و اصلی برات این است که اسم فردی که برات ت برای وی پرداخته می‌شود، ذکر گردد.
 در صورتی که سفته را می توان بدون هیچ یک از این شرایط، صادر کرد.

شاید بیشتر شما دوستان با سفته آشنایی بیشتری نسبت به برات داشته باشید، به همین خاطر به احکام مربوط به پرداخت برات می پردازیم : 

فردی که باید برات را پرداخت نماید، پس از رویت آن تنها ۲۴ ساعت مهلت دارد و در صورتی که این کار را انجام ندهد، دارنده برات وظیفه دارد روز بعد پول خود را مطالبه کند و در صورتیکه برایت گیر آن را پرداخت نکند، وی اعتراض نماید.

در چه صورت پرداخت برات باعث برائت ذمه نمی‌شود؟

 اگر فردی ثابت کند که دارنده برات یا قرائت دهنده گیرنده پول اهلیتی نداشته باشد و یا آن را ماذون از طرف وی برای دریافت برات اقدامی نکند، به شرطی که امضای گیرنده، متعلق به دارنده برات نباشد، محال علیه در برابر ذی‌نفع آن مسئول می‌باشد.

با صرافی ارکان همراه باشید و از آخرین اخبار به روز در حوزه ارز و صرافی آگاه شوید.

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.